Page 99 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 99
98 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
1.4- Küfr-ü nifak (münafığın küfrü)
Kalbi ile inkâr eden ancak dili ile ikrar eden.
Küfür kelimesinin beraat, temizlenme ve arınma manasına
geldiği de ifade edilmiştir. Şeytanın ateşe atıldığı sırada söyle-
ِ
yeceği cümleyi içeren şu ayette bu anlamıyla kullanılmıştır:ىَنِْإِ
�
ِ
ُ لِّبََقَ نمِ ِ نِومْتَكِر ْ شَْأَ آمِْبِ تُر َ فَكِ / en daha önceden beni ortak koşmanız-
b
َ
ُ
ْ ُ ُ ْ َ َ ْ
81
dan sorumlu değilim. Ancak ayete ‘ben daha önce beni Allah’a
ortak koşmanızı kabul etmemiştim’ şeklinde de meal verilmiştir.
ِ
�
� للّها ِ نكُيُ مَْلَ ًار ْ فَكِ اوَدَادَزًا مُْثُ اوَر َ فَكِ مُْثُ اونَمِٰا مُْثُ اوَر َ فَكِ مُْثُ اونَمِٰا نيُذَِلَا نِا
َ
ُ ُ َ ْ ُ ُ َ ْ َ ُ َ َ ُ َ َ ُ َ َ ُ َ َ
ِ ِ
ِ ِ
لاَيِّ�بَسُ مْهُيُدَهُيِّلَ َ لاَّوَ مْهَُلَ رفَغَيِّلَ/ İman edip sonra inkâr edenleri, sonra yine
ً�
ْ
َ ْ ُ َ َ
َ ْ ُ َ ْ َ
iman edip tekrar inkâr edenleri, sonra da inkârlarını arttıranları
82
Allah ne bağışlayacak ne de onları doğru yola iletecektir ayetiyle
ilgili olarak birkaç yorum bulunmaktadır. Burada anlatılanların
Yahudiler, münafıklar veya savaşta birkaç defa imandan dönen-
ler olduğu yönündeki görüşler ifade edilmiştir. İmanda ziya-
deleşmenin mukabili olarak küfürde de ziyadeleşmenin kabul
edilebileceği ifade edilmiştir. 83
Ezherî, ıstılahi açıdan Allah’ı inkâr edene kâfir denme-
sinin sebeplerini çeşitli görüşleri aktararak sorgulamıştır. Ör-
neğin küfür kelimesinin lügat manasının örtmek olduğu göz
önüne alınırsa kâfir de kalbi örtülü manasına gelmektedir. Na-
sıl ki zırhını ve silahını kuşanmış birine kâfir deniyorsa kalbi
hakikate örtülü birine de kâfir denmiştir. Ancak Ezherî bun-
dan daha isabetli bulduğu farklı bir izahı eserinde zikretmiş-
tir. Buna göre kâfir, Allah’ın kendisini davet ettiği tevhidden
81 İbrahim, 14/22.
82 Nisa, 4/137.
83 Ez-Zeccâc, İbrahim b. Serî b. Sehl, Ma‘âni’l-Kur’ân ve i‘râbuhu, thk. Abdülcelîl
Abduh, (Beyrut: Âlemu’l-Kütüb, 1988), II/119.