Page 104 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 104

KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ     103

                                                                    106
                                           103
                                   102
                                                            105
                          101
                 100
                                                   104
          tevhid,  sünnet,  ilham,  ıslah,   rasûl,  basiret,  delil,
                107
                                        109
                                                                    110
                            108
          ta‘lîm,  üstünlük,  öncülük,  Müslüman olarak ölmek,
                             112
                                         113
                111
          sevap,  hatırlatma,  doğruluk,  sebât  114
              Hidayet kavramının, kişiyi amacına ulaştırma şartı taşıma-
          dan salt yol gösterme manasına geldiğine ve bu bağlamda ‘de-
          lalet etme’ yani rehberlik yapma manasında kullanıldığına dair
          görüşler de vardır. Bu görüşü savunanlar Arapların ‘rehberlik
          ettim ama o hidayete ermedi’ manasında kullandıkları sözü de-
          lil olarak getirmişlerdir.  Bu durumda ىدَهَ fiili ile ىدَتَهَا fiili ara-

                                                           َ َ ْ
                                                َ َ
          sında bir ayrıma gidilmiştir. Zira birincisi yol gösterme ikincisi
          gösterilen yola girme yani doğru yolu bulma manasında kulla-
                            115
          nılmış olmaktadır.
              Ayrıca bu kelime ‘yoldan çıkma ve doğru yolu bulama-
          ma’ manalarına gelen ‘dalâlet’in zıddı olarak kullanılmıştır. Bu
          100  Tevbe, 9/33.
          101  En‘am, 6/90.
          102  Taha, 20/50.
          103  Yusuf, 12/52.
          104  Bakara, 2/38.
          105  Bakara, 2/16.
          106  Taha, 20/10.
          107  Nisa, 4/26.
          108  Nisa, 4/51.
          109  Saffât, 37/23.
          110  Taha, 20/82.
          111  Leyl, 92/12.
          112  Duha, 93/7.
          113  Alak, 96/11.
          114  Fatiha, 1/6; İbnü’l-Cevzî, Cemaluddin Ebu’l-Ferec Abdurrahman, Nüzhetü’l-
              a‘yuni’n-nevâzir fî ilmi’l-vucûhi ve’n-nezâir,  thk. Muhammed Abdülkerim
              Kâzım er-Radî, (Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1987), 625-630.
          115  Râzî, Ebû Abdillâh Fahruddin Muhammd b. Ömer,  Mefâtîhu’l-Ğayb,  (yy:
              Dâru’l-Fikr, 1981), II, 22.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109