Page 52 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 52
MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI 51
Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Şimdi tabii fıkıhçı olarak,
fıkıh açısından Kur’an ana kaynağımız diyoruz. Ama şu yasalar,
hükümler kaynağı biraz tehlikeli oluyor. Şöyle tehlikeli oluyor.
İnsan soruya cevap vermeyince topu taca atmayı seviyor. Kitap
kavramında maslahat çok konuşuluyor. Dünyevi uhrevi masla-
hat çok konuşuluyor. Fakat uhrevi maslahatta yapılan tezlerde
ve yapılan çalışmalarda ahiretteki menfaat çok gündeme geti-
riliyor. Ben buna karşıyım. Kendi düşüncem olarak, yani ben şu
soruyu soruyorum öğrenciye. İslam dünya dini mi, ahiret dini
mi? Hem dünya hem ahiret dini mi? Klasik cevap, hem dünya
hem ahiret dini. Hayır, İslam dünya dini. Ahiret bir diploma.
Dünyada adam gibi yaşarsanız, çalışırsanız ahirette cennet dip-
lomanızı alacaksınız anlamında. Bu manada ahiret maslahatı
değil dünya maslahatını esas almak lazım. Kur’an-ı Kerim’in
bir yasa kaynağı olması da işin felsefesi olarak baktığımızda
doğru. Bir medeniyet perspektifi verme açısından. Ama bildi-
ğimiz anlamda borçlar hukuku ile ilgili 8-10 ayet mevcut. Beş
tane ceza hukukuna dair ayet var. Ahkâm ayetlerini bazıları iki
yüze çıkarıyor. Bazısı elliye, yirmiye indiriyor. Bunlardan bir
hukuk inşası söz konusu olmaz. Hukuk evrensel bir şey. Sadece
kendi kültüründen elbise dikiyor. Ama kitap kavramını kitapla
sınırlamak, Kur’an’la sınırlamakla zihinlerde bir anlam daral-
masına yol açmış olabilir. Bu mümkün yani. Ama kültüre şöyle
geçmiş. Afedersiniz “Ulan kitapsız” diyor mesela. Aslında ki-
tapsız derken Kur’an’ı mı kastediyor? Yoksa hiçbir değere bağlı
olmayan ahlaksız o adamımı kastediyor. Bence kültürde kitap
kavramı biraz daha geniş ama din anlamında kitabı Kur’an’la
sınırlamak belki anlam daralmasına yol açmış olabilir.
Dr. Hasan YÜCEL: Hocam Ankara İlahiyat tefsir kürsü-
sünde araştırma görevlisiyim. Bu arada sizinle şahsen ilk defa