Page 49 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 49

48              KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         anaerkil bir toplumdur. Bunu biliyoruz. Yani kadın yasama or-
         ganıdır, erkek yürütme organıdır. Bu hepimizin içi geçerlidir.
         Bakmayın dışarıda efelik yaptığımıza. Bütün kararları aslında
         hanımlar veriyor. Ama bizim fıkıh tamamen kadını yok sayan
         bir fıkıhtır. Hatta şu örneği verip sözü bağlayım. Nikâh nedir?
         İslam hukukunda?  Milki mut’adır. Yani kadından cinsel ya-
         rarlanma sözleşmesidir. Hatta bu cinsel yararlanma tek taraf-
         lıdır. Yani kadının yararlanması şart değildir. Ve bütün fıkhın
         nikâhla alakalı teferruatı buna göre şekillenmiştir. Kınıyor mu-
         yum? Hayır. Niye? O günkü kültürün gereği buydu. Diyanet
         hala boşanma işini çözemedi. Resmi nikâh olmadan dini hu-
         kuken nikâh geçersizdir fetvası artık yerleşti. Fakat hala “boş-
         sun boşsun boşsun”la kadın boş sayılıyor. Oysa şu düz mantığı
         kuramadık, kültür anlamında ya da hukuksal yaşam anlamın-
         da. “Bir sözleşme hangi yöntemle gerçekleştiyse o yöntemle
         sonlandırılır” diyemiyoruz. Ve hala müftülüklerde alo fetvalara
         sorulan sorulara verilen cevaplar klasik anlayışa göre veriliyor.
         Ben son bir tespitle sözümü bağlayayım.

             Prof. Dr. Mustafa BAŞ:  Tercüme  safahatında  mutlaka
         bahsettiğiniz gibi kavramlarla ilgili bazı anlam farklılıklarına
         baktınız. Mesela Kur’an-ı Kerim’in kendisini isimlendirmesi
         noktasında bir şey var mı? Daha önce konuşmuştuk mesela ilk
         dönemlerde Sahife tabiri kullanılıyor, kitap tabiri kullanılıyor
         ancak daha sonra Kur’an olarak isimlendiriliyor. Tercüme esna-
         sında belki bu noktada bir safhada bir şeyler varsa onunla ilgili
         bir ilave bir açıklama yapabilir misiniz?

             Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Şimdi işte o konuyla il-
         gili bir iki cümle konuşacaktım. Ben kronolojik bir sıralama
         görmedim. Ya da dikkatimi çekmedi. Veya ben fark edemedim.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54