Page 47 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 47
46 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
götürür. Şimdi haftaya kandil programında kandil konuşaca-
ğım. Evet, kandilin dini dayanağı yok. Fakat dini değer taşıyan
bir araç. Elimden gelse beş kandil daha icat ederim. Bir yerde
okudum. Doğru mu yanlış mı bilmiyorum ama Türk milletinin
genelde şekli ritüellere yatkınlığı zayıfmış, genetik olarak. Öyle
dinlemiştim. Bilmem ama sanki şunu görüyorum ben. Hatır-
larsanız dini müçtehitler kurmuştur, ulema kurmuştur demiş-
tim. Ya adamlar, ecdadımız bu milletin dinle bağını korumak
için bir Berat Kandili icat etmiş. Bir Miraç Kandili icat etmiş.
İyi olmuş yani. O gün insan içki içmiyor, camiye gidiyor. Bir
kısmı oruç tutuyor, bir kısmı anasının babasının, eşinin dostu-
nun halini, hatırını soruyor. Dine zararı olmayan şeyler.
Buhari’nin mütercimlerinden. Ahmet Naim ve Yahya
Kemal’in karşılıklı tartışmasını anlatırlar. Ahmet Naim türbe-
ler bid’attır, caiz değildir” filan diyor. Yahya Kemal de “hoca
bunlar kültürdür. Manevi değerlerimizdir” diyerek tartışma bu
yünde biraz tatsızlaşıyor. Aradan yıllar geçiyor. Ölümünden iki
üç ay önce bir yerde karşılaşıyorlar, Ahmet Naim özür diliyor
Yahya Kemal’den. Haklıymışsın diyor. Sebebine gelince Yu-
nanlılar Bursa’yı işgal ettiğinde ciddi bir tepki yok millette. Ne
zaman Yunanlı komutan Yıldırım Beyazıt’ın sandukasını tek-
meleyince tepki ve kıyam başlıyor. Kültürel değerleri bid’at’tır
diyerek itibarsızlaştırmanın toplumun geleceğine ihanet oldu-
ğunu düşünüyorum. Ve ben Kur’an’ın mantığını sürdürme-
miz gerektiği kanaatindeyim. Hangi mantık? Toplumun kültü-
rel değerleri itibariyle dinle çelişmeyen bir şey varsa ibka edil-
meli. Hatalar varsa ıslah edilmeli. Ha gidip de yatırdan çaput
bağlayıp çocuk istiyorsa bunu ıslah edelim. Kaldırdığımız yerin
şeyine bir şey koymayınca olmaz. Bir şey koymamız gerekiyor.
Şimdi bizim üniversitede bağımlılıkla alakalı ciddi bir çalışma