Page 48 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 48

MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI     47

          var Osmangazi’de. Konferanslar seminerler. Onu söyledim ge-
          çen ilgili rektör yardımcısına. Öğrenciyi bağımlılıktan kurtar-
          dık. Ne koyacağız yerine? Bir spor etkinliği mi koyacağız? Bir
          okuma etkinliği mi koyacağız? Ne koyacağız yerine? Ya da bu
          insanlar niye bağımlı oldular. İster sigara ister başka şey bağım-
          lılığı. Problemi çözdükten sonra yerine ne koyacağız? Bu prob-
          lemin tekrarlanmaması için neler yapılabilir? Bunları çok fazla
          ciddiye almıyoruz.

              Kültür kılıfına girmeyen din yaşamaz.  Ve bugün bizim
          Kur’an’la alakalı en büyük sorunumuz da budur. Yani bin dört
          yüz sene önceki şartlara göre şekillenmiş Kur’an nazmını bu-
          güne taşımak, bu günkü kültüre aktarmak en büyük problemi-
          mizdir. Çünkü hayat tarzı değişti.

                                     ِ
                                          ِ
                         ِ
               هُريِّغَ اجَوَزً حَكُنَتِ ىَتَحَ دَعِبِ نمِ هَِلَ  ُ لِّحَتِ لاَ َ فَ اهُقَِلَِطَ نِِإِ َ فَ  ç defa boşa-
                                                        Ü
                                                 َ
                 َ
                           َ
                      َ
                                           َ َ
               ُ َ ْ  ً ْ  َ  َ  َ َ ُ َ ْ  ُ    َ
          dıktan sonra kadın başka biriyle nikahlanmadıkça eski koca-
          sına caiz olmaz. Bu hüküm cahiliye dönemindeki uygulama-
          nın kendisi. Yani Allah cahiliye dönemindeki uygulamayı al-
          mış, Kur’an’a aktarmış, yeni bir yöntem de önermemiş yani. O
          bakımdan ben hep şunu söylüyorum. Kuran’ın önerdiği yön-
          temler o günün şartlarıyla alakalıdır. Amaçlar kıyamete kadar
          bakidir. Bir öğrenciye diyorsun ki “aferin, maşallah, güzel çalış-
          mışsın” çalışıyor. Birine kaş çatıyorsun, azarlıyorsun, çalışıyor.
          Aynı çalışma sonucunu, birinde kaş çatarak, azarlayarak, birin-
          de iltifat ederek kazanıyorsun. Bu bakımdan o günkü şartlara
          göre ifade edilmiş bir kısım yöntemleri evrensel anlamda gör-
          mek çok sağlıklı değil.

              Diğer taraftan ataerkil ve kadını insan yerine koymayan bir
          toplumda gelen bir kısım kavramları anaerkil olan Türk top-
          lumuna aktarırken çok ciddi sıkıntılarımız var. Türk toplumu
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53