Page 54 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 54

MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI     53

                   ِ
                           ٍ
                َ نِوعِسُومَْلَ انِْإِوَ دَيَُأِْبِ اهَانَيِّنَبِ ءامْسَلَاوَ “Biz kendi gücümüzle, göğü
                       َ
                 ُ   ُ   َ  ْ  َ َ َ َ  َ َ َ
                                 ْ
          inşa ettik. Onu devamlı genişletmekteyiz. Şeklindeki bilimsel
          tespitlere sıcak bakmadık.” O günkü muhataplar uzayın geniş-
          lemesi olayını bilmezler. Buradaki “Evsaa- Yusiu” bizim gücü-
          müzle gerçekleşti demektir. O günkü mana bu. Biri de bugün
                                                                   ِ
          bunu götürüp öbür türlü anlayabilir. Fakat مْتَعَِطَتَسُا امِ مْهَُلَ ْاوَدَعَِأَوَ
                                                                  ُ
                                                     ُ ْ َ ْ  َ  ُ   َ
                             ِ
                     ِ
                        ٍ
                ِ
           ِ لِّيِّخَْلَا طِابِِرَّ نمِوَ ةٍوُقَ نمِ  ayetini o günkü insanların algısına göre
            َ
            ْ    َ �  َ  َ   �
          “atlar besleyin” diye çeviriyorsunuz. Bugün “zamanınızın bütün
          güçlerini elde etmelisiniz” diye. O bakımdan meali “yorumlu
          meal” olarak adlandırdık. Yani bir taraftan mana verirken ta-
          rihsel anlamdaki algıyı verdik. Bir taraftan da noktalı virgül-
          le yorumu ekledik. Dolayısıyla yorumlu kısmı, bugüne bakan
          kısmı; meal kısmı o günkü anlaşılan kısım. Tabii dipnotlarda
          da zaman zaman mesela Talak ikinci ayette;       ٍ لٍدَعِ يْوََذَ اوَدَِهُ ْ شَْأَوَ
                                                                 ُ
                                                         ْ َ ْ َ
                                                                     َ
              ِ

           مْكُنَمِ  Konusunu. Bugün bunun yargı kararı olarak görmek ge-
            ُ
           ْ  �
          rektiğini belirttik. Ne bileyim işte kadının şahitliği meselesiyle
          alakalı yorumların bir kısmını orada verdik. Bir kısmını dipno-
          ta vermeye çalıştık. Şimdi hepten o günkü anlamı göz ardı ede-
          meyiz. Bugünkü nasıl anlaşılması gerektiğini de göz ardı ede-
          meyiz. Onun için böyle bir yorumlu ifade. Sonra tefsirli meal
          yazdık. Onu belki görmediniz. O tefsirli mealde bir sayfa me-
          tin bir sayfa açıklama. Onda özetle biraz daha açmaya çalıştık.


              Dr. Hasan YÜCEL: Hocam birkaç sorum daha var mü-
                                     ِ
                                 ِ

          saadenizle. Mesela  بٌاتَكُْلَا كَلََذَ    ifadesini az önce kanun ola-
                                    َ
                              ُ َ
          rak ifade ettiniz. Mealinizde  “vahiy” parantez içinde  “ki-
          tap” diye geçmektedir. Mesela vahiy meselesinde dipnotta da
          izah etmediniz. Acaba tefsirli mealde açıklanıyor mu?  Bu-
          rada verdiğiniz anlam daha öyle enteresan, daha dikkat çe-
          kici bir anlam. O günkü kitap algısına atıf yaptınız. Bunu da
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59