Page 46 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 46
MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI 45
hukukuysa aldatma aldanmama gibi gelen esaslar, medeni hu-
kuk ise aile birliği ve bir kısım manevi ilişkilerle alakalı her
toplumun kendine dair bir değeri söz konusudur. Bir vatandaş,
belediye başkanına, “boşanmalar artıyor, dünya kadınlar gü-
nünde biraz etkinlikler, konferanslar düzenleyin, evlilikteki da-
nışmanlık merkezlerini çoğaltın” deyince ben müdahale ettim.
Dedim ki: “Beyefendi aman yapmasınlar bu danışmanlık mer-
kezlerinde, genelde Türk kültürünü dikkate almadan batı kay-
naklı bilimsel öneriler yapılıyor.” Bir örnek verdim. Turgutlu’da
konferans vermiştim. Bir hanım geldi. “Hocam, benim çocu-
ğumda cinsel sapma meyli var. Ben de Türkiye’nin en meşhur
psikologlardan birine götürdüm. Psikoloğun tedavi etmesi-
ni beklerken dediği şey şuydu: “Tanrı seni böyle yaratmış, bak
keyfine.” Şimdi genelde ne yapıyoruz? Sen bir bireysin, o bir
birey, efendim tercihine saygı duyun filan. Bin yıllık aile kül-
türümüzü göz ardı ediyoruz. Yani bizim kendi kültür kodları-
mızdaki değerleri önemsemek ya da bunları geliştirmek yerine,
tam tersine batı zihniyetine yönelmek. Bilimsel olabilir. Şimdi
ben olaya pek bilimsel bakma taraftarı değilim. İşlevsel bakma-
ya taraftarım. Yani her bilimsel şey işlevsel değildir. Pek çok iş-
levsel şey vardır, ama bilimsel değildir.
Basit bir örnek vereyim. Çocuktum. Evimize bir hanım
hoca geldi, hanımlarla sohbet ediyor. Dedi ki onlara; “lavaboyu
kirli bırakırsanız o kirleri şeytan toplar. Bir şişeye koyar. Ölür-
ken size içirir” O gün duyduğum bu cümle bana ömür boyu bir
temizlik anlayışı kazandırdı. Bu sözün bilimsel bir yönü yok.
Bir hurafe, ama işlevsel. O bakımdan destanlarımız, masalları-
mız, kültürümüz bizleri yetiştirmede çok ciddi değeri haiz. Do-
layısıyla her şeye bilimsel bakmak, her şeye nasların amaçları-
nı göz ardı ederek metinsel bakmak da bizi gerçekten çıkmaza