Page 42 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 42

MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI     41

          bir kitap malumunuz. Oradaki on dokuz rakamıyla alakalı bir
          hususu paylaştı bizimle. Çok tartışılan bir konu. Olayın geri
          planına baktığınızda eski Hint düşüncesinde sayıların on se-
          kizde bittiğini, on dokuz rakamının sınırsızlık, sonsuzluk ve
          tanrısallık ifade ettiğini, bu düşüncenin Yahudi kültürüne geç-
          tiğini, Yahudi kültüründe de şekilcilik esas olduğu için cehen-
          nemin bekçileri ile ilgili on dokuz rakamının sayısal anlam-
          da anlaşıldığını öğrendik.  Medineli  Yahudilerin müşriklere,
          “Muhammed’e sorun bakalım cehennemin kaç bekçisi varmış?”
          demesi üzerine, on dokuz bekçi ifadesinin Yahudi kültüründe-
          ki anlayış üzerine indiğini öğrenmiş oluyoruz. Zaten peşinden
          gelen ayetler de bunu teyit etmektedir. Şu bir gerçek ki, dinler
          tarihiyle alakalı, geçmiş dinlerle alakalı, ya da kutsal kitapla ala-
          kalı bir kısım kavramları dikkate almadan anlam vermeye kalk-
          tığınızda çok tuhaf durumlar ortaya çıkabiliyor.

              Diğer taraftan insanoğlu anlamlandıramadığı bir kısım ta-
          biat olaylarını doğrudan Tanrılara nispet etmiş ve bu anlayış
          nesilden nesile aktarılmıştır. Kur’an bunları tashih etmek gibi
          bir misyon yüklenmemiş, aksine bu anlayışları kullanarak değer
          aktarmıştır.  Genelde şu örneği veriyorum:  İçinde su bulunan
          bir bardak düşünün. Bu bardak porselen olabilir, plastik olabi-
          lir, kağıt olabilir ama içim zevki farklı olmakla beraber içinde-
          ki su aynıdır. Dolayısıyla anlatım tarzlarının, kıssaların ya da
          kelamın, nazmın bir taşıyıcı vasıta olduğu, bizim için aslola-
          nın taşınan değer olduğu kanaatindeyim.  Kur’an’ın o gün için
          değeri taşıyacak her vasıtayı kullandığını, bu vasıtanın ilmi ya
          da tarihi gerçeklikle mutabık olmasından daha çok muhatabın
          zihninde mevcut bilgiyi kullanarak değer aktarmayı amaçladı-
          ğını düşünüyorum. Çünkü muhatabın zihnindeki bilgileri kul-
          lanmak iletişim tekniği olarak büyük önem arz eder. Biz Ra’d
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47