Page 41 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 41
40 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
etmek için erken bir dönemdir. Hac için kurban konusu var
ama öyle haç dışında böyle bir kurban meselesi hüküm ola-
ِ
rak söz konusu değil. Ve bugün biz biliyoruz ki¸رحَنْاوَ كَِبِرلَ ِ� لِّصَ َ فَ
َ
ْ
ْ َ َ � َ َ
“Rabb’in için dua et, ona yönel, ona hürmetini arz et” anlamın-
dadır. Mana bu. Peki, vakıa nedir? Vakıa, yani yerleşik mana
nedir? “Rabbin için namaz kıl, kurban kes.” Şimdi biz burada
hakiki manayı mı esas alacağız, yoksa yerleşik kabulü devam
mı ettireceğiz? Ben hangi taraftayım? Ben yerleşik kabulün
devamı tarafındayım. Kanaatim o ki, yerleşik kabullerin dine
imanı zararı yoksa onu değiştirmenin gereği yoktur. Nitekim
Kur’an-ı Kerim ve Allah Resulü bu yerleşik kabullerle savaş-
mamışlar. Ne yönden? Yani dinin ruhuna aykırı değilse ibka et-
mişler, hatalıysa ıslah etmişler, yanlışsa iptal etmişler. Böyle bir
yöntemi biz niye kullanmayalım? Ve bin dört yüz sene önce-
ki şartların ürünü olan bir nazmı o günkü hayat standartlarıy-
la dondurup bugünle ilgili bir yorum yapmamanın gerçekten
Kur’an’ın tarihte kalmasına en büyük etkendir diye düşünü-
yorum. Bir de رحَنْاوَ ifadesi kurban olarak algılandıktan sonra
ْ
ْ َ َ
o “sübutu ve delaletinden biri zanni olan hükme vacip denir”
şeklindeki fıkhi kavramın ötesinde Türkiye şartlarını düşündü-
ğümüzde bir kurban sektörü, bir yardımlaşma koordinasyonu
oluşmuş. Ayrıca gıda, protein açısından toplumun sağlığı açı-
sından bir güzel sonuç oluşmuş. Ha bu iyi uygulanıyor, iyi uy-
gulanmıyor, o ayrı bir konu. Yerleşik mananın bin yıllık örfle
gelenekle oluşması, bir manevi icma anlamına da gelmesi ba-
kımından bunları olduğu şekilde korunması gerektiği gibi bir
kanaatim var.
Prof. Dr. Ali İhsan Yitik Hoca’yı tanırsınız. Biruni’nin et-
Tahkik adlı eserini çalıştı. Çalışırken zaman zaman bazı bilgi-
leri bizimle paylaşırdı. Et-Tahkik eski Hint kültürünü anlatan