Page 379 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 379

378             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         insanları eğitmek için indirilmiş bir kitaptır. Kur’an’ı indiren
         Allah’ın ulaşmak istediği, daha doğrusu insanları ulaştırmak is-
         tediği amaçları vardır; bunlar eğitsel amaçlardır; insanlar vahiy
         vasıtasıyla eğitilerek, aklen ve kalben bir biçime kavuşturulmak
         istenmektedir. Kur’an’ın sureleri ve ayetleri, söz konusu amaç-
         lara ulaştıracak olan eğitsel muhtevayı oluşturmaktadır. Amaç
         da açık veya örtük şekilde bu muhteva içindedir. Muhtevanın,
         yani sureleri oluşturan ayetlerin dil, ifade ve diziliş özellikleri
         vb. aynı zamanda yönteme de işaret eder. Amaçlara ulaştıracak
         muhtevaya uyup uymamanın sonuçları hakkındaki belirleme-
         ler ise ölçme ve değerlendirmeye delalet olarak yorumlanabi-
         lir. Sonuçların ölçülmesine ve değerlendirilip verilen hükümle-
         rin icrasına yönelik açıklamalar da yine ilgili yöntemleri içinde
         barındırır.

             İlk kabulü şu şekilde biraz daha açmak mümkündür.
         Amaçlar açısından bakacak olursak: Kur’an’ın bir bütün/kitap
         olarak amacı/amaçları vardır. Yine her surenin amacı/amaçları
         söz konusudur. Surelerin amaçlarının olabileceğini söylerken,
         sure içindeki bazı ayet gruplarının da ayrı amaçlarının olabile-
         ceğini kabul ve ifade etmiş olmaktayız. Bu bazen bir veya bir-
         kaç ayette de olabilir. Ancak her ayetin, ayetlerdeki kelimelerin
         ve harflerin müstakil amacı, yani muhatap insanlara kazandır-
         mak istediği amaçları olabileceği pedagojik meal-tefsir çalış-
         masının sınırları içinde değildir. Elbette Kur’an’ı anlama çaba-
         sında, isterse meal çalışması olsun, Kur’an’ın müstakil her har-
         finin, kelimesinin, ayetinin anlamı ve amacı üzerinde durulma-
         sı gereken temel çalışmalar da vardır, olmalıdır. Pedagojik me-
         al-tefsir çalışması, bu temel çalışmaları da kullanarak yapılması
         gereken ve okunabilen ve anlamlandırılabilen bir meal-tefsir
         üretmeyi amaçlar.
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384