Page 380 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 380

PEDAGOJİK MEAL-TEFSİR YA DA KUR’AN’IN PEDAGOJİK OKUNMASI
                            ÜZERİNE BİR TEKLİF DENEMESİ            379

              Bu yaklaşıma göre pedagojik tefsirde yapılacak ilk işlem,
          Kur’an’ın genel eğitsel amacı/amaçlarını belirlemeye çalışmak-
          tır. Elbette bu işlem Kur’an’ın tamamının amaçlar bakımından
          irdelenmesini gerektirir. Kur’an’ın amacı/amaçları belirlendik-
          ten sonra her bir surenin amaçlarının tespiti yapılmalıdır. Bu
          yapılırken Kur’an’ın genel amacı sürekli göz önünde bulundu-
          rulmalıdır. Ve mümkünse/varsa/tespit edilebilirse her bir sure
          için tek/genel bir amaç belirlenmelidir. Daha sonra, varsa, su-
          renin genel amacının alt amaçları ve/veya birden fazla genel
          amaç ve alt amaçları belirlenmelidir.

              Amaçların belirlenmesinde elbette mantıki çıkarsamalar
          ve genellemeler kullanılacaktır. Bu yapılırken metin üzerinde,
          Kur’an’ın ve (ilgili) surenin bütünlüğü çerçevesinde dile ve kül-
          türe dayalı çalışmalar yapmak yeterli olabilir. Hatta bu konu-
          daki ilke, her surenin kendi içindeki bütünlüğünü/ bütünlükle-
          ri tespit ve tercih etmek, Kur’an’ın bütünlüğünü ise genel amaç
          ve ilkeler bağlamında göz önünde tutmak şeklinde de belirle-
          nebilir. Ayrıca batıni veya hurufi vb. anlam üretme tekniklerini
          kullanmaktan kaçınmak gerekir.

              Her bir sure için amaç/lar belirlendikten sonra yapılacak
          işlem, o amaca ulaştıracak muhtevayı o sure içerisinde tespit
          etmektir. İlk etapta diğer surelerde yer alan aynı veya benzer
          amaçları ve muhtevaları bir araya getirmeye çalışmaktan ka-
          çınmak, surenin asıl amacını ve o amaca ulaştıracak muhte-
          vayı tespit edebilmek açısından önemlidir. Bu yaklaşım aynı
          zamanda her surenin amaç, muhteva ve yöntem açısından öz-
          günlüğünün kabulü anlamına gelir. Surelerdeki aynılıklar veya
          benzerlikler, mutlak olarak amaç ve muhtevaların aynılıkları
          anlamına gelmez. Ancak bu onları kesinlikle dışlar anlamına
   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385