Page 377 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 377
376 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
çalışmadan söz etmekteyim. Yoksa tek başına bir din eğitimi
bilimcisinin altından kalkabileceği bir çalışma değil, bahset-
mek istediğim.
Kur’an’ı bir din eğitimi bilim(cis)i birikimi ve mantığı ile
okumaktan maksadımı şöyle izah edeyim... Eğitimin, dolayı-
sıyla din eğitiminin belli başlı unsurları vardır: Amaçlar (ve he-
defler ya da kazanımlar), (o amaçlara ulaştıracak) muhteva, (bu
muhtevanın söz konusu amaçlara ulaştırması için takip edi-
len) yöntemler ile (amaçlara ulaşanlarla ulaşamayanların tes-
piti ve değerlendirilmesi ve haklarında karar/hüküm verilmesi
için) ölçme ve değerlendirme eğitimde ana unsurları oluşturur.
Kur’an’ın pedagojik okuması yapılırken eğitimin bu ana un-
surları, özellikle de amaç ve muhteva temel hareket noktaları
olacaktır. Eğitim, amaçla başlar. Diğer deyişle eğitim, amaç-
lı bir faaliyettir. Her amaç bir muhteva gerektirir. Muhtevanın
belirlenen amaca ulaştırması uygun yöntem ve materyali zo-
runlu kılar. Amaca ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek de eğitim
sürecine dâhildir ki, bu da ölçme ve değerlendirme unsurudur.
Din eğitimi bilimcisi, eğitimin bu dört temel unsurunu dikkate
alarak düşünür. Din eğitimi bilim(cis)i birikimi ve mantığı ile
okumaktan kastedilen özetle budur.
Kur’an’ı pedagojik okumanın gerekliliği üzerinde tartışıla-
bilir. Ancak kanaatim, böyle bir tartışmaya bile lüzum yoktur.
Çünkü böyle bir okumanın lüzumu hem pratik hem de teorik
açıdan oldukça açıktır. Pratik açıdan bakılırsa Kur’an okunmak,
anlaşılmak ve yaşanmak için vahyedilmiştir. Ancak ana dili
Arapça olmayanlar için Kur’an’ı anlamaya ve yaşamaya yönelik
bir okuma, okunabilir ve anlaşılabilir bir meali gerektirmekte-
dir. Birçok dilde bu amaçla mealler yapılmıştır. Türkçe mealler