Page 381 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 381
380 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
da gelmez. Önemli olan önce surenin müstakil amaç ve muh-
tevasını tespittir. Bu yaklaşım, bir surenin, başka surelerin et-
kisiyle, bağlamından farklılaşacak bir tefsirinin önüne geçilme-
sinde katkı sunar.
Dolayısıyla ortaya çıkan bir temel ilke de, pedagojik me-
al-tefsirin sure sure ve amaç amaç yapılmasıdır. Bu meal tef-
sir çalışmasında birinci soru; amaç/lar nedir? İkincisi ise “bu
amaçlara ulaştıracak muhteva nedir?” olacaktır. Üçüncü adım-
da bu muhteva ile o amaca nasıl ulaşılmaya çalışılmıştır soru-
suna cevap aranacaktır. İşte bu aşamada surenin ayetlerinin çe-
şitli sorular çerçevesinde tekrar tekrar gözden geçirilmesi gere-
kecektir? Sorulardan bazıları şöyle listelenebilir: Surede/Sure
bölümünde;
Kim konuşmaktadır?
Kime/lere konuşmaktadır? Muhatap/hedef kişi, kitle
kimdir?
Ne üzerine konuşmaktadır? Vahye sebep olay ve olgular
nelerdir?
Ne söylemektedir?
Muhtevada neler asıl mesajdır?
Neler asıl mesajın anlaşılmasına destek ve/veya örnek ola-
rak vaz edilmiştir?
Pedagojik meal-tefsirin ikinci temel kabulü ise; Kur’an’ın
iletişimsel bir süreçte tekemmül ettiğidir. Buna göre; Kur’an
vahyi, Allah ile (aracılı olarak) Hz. Muhammed (ve onu üze-
rinden ama onun yaşamında yer alan insanlar) arasında