Page 381 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 381

380             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         da gelmez. Önemli olan önce surenin müstakil amaç ve muh-
         tevasını tespittir. Bu yaklaşım, bir surenin, başka surelerin et-
         kisiyle, bağlamından farklılaşacak bir tefsirinin önüne geçilme-
         sinde katkı sunar.

             Dolayısıyla ortaya çıkan bir temel ilke de, pedagojik me-
         al-tefsirin sure sure ve amaç amaç yapılmasıdır. Bu meal tef-
         sir çalışmasında birinci soru; amaç/lar nedir? İkincisi ise “bu
         amaçlara ulaştıracak muhteva nedir?” olacaktır. Üçüncü adım-
         da bu muhteva ile o amaca nasıl ulaşılmaya çalışılmıştır soru-
         suna cevap aranacaktır. İşte bu aşamada surenin ayetlerinin çe-
         şitli sorular çerçevesinde tekrar tekrar gözden geçirilmesi gere-
         kecektir? Sorulardan bazıları şöyle listelenebilir: Surede/Sure
         bölümünde;

             Kim konuşmaktadır?

             Kime/lere konuşmaktadır? Muhatap/hedef kişi, kitle
         kimdir?

             Ne üzerine konuşmaktadır? Vahye sebep olay ve olgular
         nelerdir?

             Ne söylemektedir?

             Muhtevada neler asıl mesajdır?


             Neler asıl mesajın anlaşılmasına destek ve/veya örnek ola-
         rak vaz edilmiştir?
             Pedagojik meal-tefsirin ikinci temel kabulü ise; Kur’an’ın
         iletişimsel bir süreçte tekemmül ettiğidir. Buna göre; Kur’an
         vahyi, Allah ile (aracılı olarak) Hz. Muhammed (ve onu üze-
         rinden ama onun yaşamında yer alan insanlar) arasında
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385