Page 378 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 378

PEDAGOJİK MEAL-TEFSİR YA DA KUR’AN’IN PEDAGOJİK OKUNMASI
                            ÜZERİNE BİR TEKLİF DENEMESİ            377

          ve meal-tefsirler de çok sayıda mevcuttur. Ancak anlamak üze-
          re Kur’an meali okumaya başlayan çoğu insan ya okumasını sü-
          rekli kılamamakta ya anlayamadığından şikâyet etmekte ya da
          indi anlamalara doğru meyletmektedir. Kimi insan Kur’an me-
          ali okumakta Kur’an metnini okumaktaki hazzı bulamamak-
          tan yakınmaktadır. Bunun sebepleri arasında Kur’an’ın sahip
          olduğu büyüleyici ritmin, etkileyici musikinin meallere yansıtı-
          lamaması olduğu ileri sürülür. Mehmet Akif ’ten, bir şair olarak
          Meal yazmasını istemenin arkasında bu düşünce vardır. Alman
          Rückert de benzer fikirdedir ve ritmik özelliği olan bir Alman-
          ca meal çalışması yapmıştır, ancak tamamlayamamıştır. Elbette
          bu da önemlidir, ancak bizim üzerinde duracağımız bir mese-
          le değildir. Bizim üzerinde duracağımız mesele Pedagojik bir
          okumanın ve bu okumaya dayalı üretilecek bir meal-tefsirin
          pratikte karşılaşılan meal oku(yama)ma sorununun aşılmasına
          yapacağı katkıdır.

              Kur’an’ın pedagojik okunmasının gerekliliğini, teorik açı-
          dan, onun eğitim amaçlı bir kitap olarak vahyedilmesiyle te-
          mellendirmek mümkündür. Eğitim amaçlı vahyedilmiş bir ki-
          tabı eğitimsel birikim ve yaklaşımla okumak mantıklı olmanın
          ötesinde bir gerekliliktir. Bu arada ana dili Arapça olanlar için
          de Kur’an’ı metninden okuyup anlamanın kolay olmadığı bili-
          nen bir husustur. Dolayısıyla üzerinde düşündüğümüz Kur’an’ı
          pedagojik okuma yaklaşımının Arapça ve Araplar içinde yarar-
          lı ve gerekli olduğu ileri sürülebilir.

              Temel Bazı Kabuller

              Kur’an’ı pedagojik okuma yaklaşımının ve buna daya-
          lı bir meal-tefsir çalışmasının belli başlı bazı kabulleri vardır.
          Bunlardan ilki; Kur’an’ın bir eğitim kitabı olduğudur. Kur’an
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383