Page 378 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 378
PEDAGOJİK MEAL-TEFSİR YA DA KUR’AN’IN PEDAGOJİK OKUNMASI
ÜZERİNE BİR TEKLİF DENEMESİ 377
ve meal-tefsirler de çok sayıda mevcuttur. Ancak anlamak üze-
re Kur’an meali okumaya başlayan çoğu insan ya okumasını sü-
rekli kılamamakta ya anlayamadığından şikâyet etmekte ya da
indi anlamalara doğru meyletmektedir. Kimi insan Kur’an me-
ali okumakta Kur’an metnini okumaktaki hazzı bulamamak-
tan yakınmaktadır. Bunun sebepleri arasında Kur’an’ın sahip
olduğu büyüleyici ritmin, etkileyici musikinin meallere yansıtı-
lamaması olduğu ileri sürülür. Mehmet Akif ’ten, bir şair olarak
Meal yazmasını istemenin arkasında bu düşünce vardır. Alman
Rückert de benzer fikirdedir ve ritmik özelliği olan bir Alman-
ca meal çalışması yapmıştır, ancak tamamlayamamıştır. Elbette
bu da önemlidir, ancak bizim üzerinde duracağımız bir mese-
le değildir. Bizim üzerinde duracağımız mesele Pedagojik bir
okumanın ve bu okumaya dayalı üretilecek bir meal-tefsirin
pratikte karşılaşılan meal oku(yama)ma sorununun aşılmasına
yapacağı katkıdır.
Kur’an’ın pedagojik okunmasının gerekliliğini, teorik açı-
dan, onun eğitim amaçlı bir kitap olarak vahyedilmesiyle te-
mellendirmek mümkündür. Eğitim amaçlı vahyedilmiş bir ki-
tabı eğitimsel birikim ve yaklaşımla okumak mantıklı olmanın
ötesinde bir gerekliliktir. Bu arada ana dili Arapça olanlar için
de Kur’an’ı metninden okuyup anlamanın kolay olmadığı bili-
nen bir husustur. Dolayısıyla üzerinde düşündüğümüz Kur’an’ı
pedagojik okuma yaklaşımının Arapça ve Araplar içinde yarar-
lı ve gerekli olduğu ileri sürülebilir.
Temel Bazı Kabuller
Kur’an’ı pedagojik okuma yaklaşımının ve buna daya-
lı bir meal-tefsir çalışmasının belli başlı bazı kabulleri vardır.
Bunlardan ilki; Kur’an’ın bir eğitim kitabı olduğudur. Kur’an