Page 374 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 374

KUR’AN ÜZERİNDE KONUŞMAK, MUSHAF ÜZERİNDE KONUŞMAK
                                ANLAMINA GELİR Mİ?                 373

          ayetlerin gerçekten Allah tarafından vahyedilmiş olup olmadı-
          ğını tartışmalı hale getirmektedir; bu da İslam dininin temel
          kaynak ve ölçütü olan Kur’an-ı Kerim’i “kaynak” ve “ölçüt” ol-
          maktan çıkartmaktadır.

              Kur’an-ı Kerim’in Allah tarafından korunmuş olduğunu
          temellendirmek üzere müracaat edilen her dini delil Mushaf ’ta
          olduğuna göre, Mushaf ’ın güvenilirliği şüpheli hale geldiğin-
          de Kur’an-ı Kerim’in güvenilirliğinin de şüpheli gale gelmesi
          kaçınılmazdır. Kur’an-ı Kerim’e erişimi mümkün kılan yegâne
          vasıtayı yani Mushaf’ı tartışmaya açmak ile Kur’an-ı Kerim’i
          tartışmaya açmak arasında sonuç itibariyle fark yoktur. Son dö-
          nemde yazılmış bazı tefsir kitaplarında Nȃ�s suresinden sonra
          Kur’an suresi olarak bazı dualara yer verilmiş olması; Kur’an’ın
          bazı ayetlerindeki üslubun tartışmaya açılmış olması bu yeni
          tasavvurun kaçınılmaz sonuçlarıdır.

              Bir başka açıdan da bu önermeyi savunmak, nihai tahlil-
          de Kur’an-ı Kerim’i “hadis-i şerifler” konumuna indirgemek
          anlamına gelir. İlahi koruma altında olmadığının savunulması
          durumunda Mushaf ile Kur’an-ı Kerim’i birebir örtüştürmek
          mümkün olmaz. Mushaf ile Kur’an’ın birbiriyle örtüşmediği
          durumda ise, Mushaf ’ın içinde Kur’an-ı Kerim’den “olanlar” ve
          “olmayanlar” şeklinde bir ayırım yapmak zorunlu hale gelir. Bu
          da bir anlamda teolojiyi antropolojiye indirgemekle sonuçlanır.

              Daha önce de dile getirildiği gibi Kur’an-ı Kerim’in ilahi
          otorite tarafından korunduğu hangi yol ve yöntem ile biliniyor
          veya temellendiriliyor ise Mushaf’ın korunmuşluğunun sağla-
          ması da aynı yöntem ile yapılmalıdır. Aksi halde Kant’ın Aristo
          metafiziğine yaptığı itirazın sonucuna benzer bir sonuç ortaya
          çıkar. Bilindiği gibi “Varlığı varlık olarak kavrama” iddiasında
   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379