Page 375 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 375
374 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
olan Aristo metafiziğine Kant itiraz etmiş; “Varlığı”, “numen”
ve “fenomen” olarak ikiye ayırmış; “fenomen” olanın insan tara-
fından bilebileceğini; “numen olan”ın insan bilgisine konu ola-
mayacağını savunmuştu. Kendisinden sonra gelen Pozitivistler
ise bir adım ileri giderek belki de Kant’ın öngörmediği şöy-
le bir sonuca ulaşmışlardı: İnsan bilgisine konu olmayan “nu-
men” hakkında konuşmak anlamsızdır; Varlık, sadece “fenomen”
olandan ibarettir. Benzer şekilde “Kur’an-ı Kerim”in tekabül
ettiği gerçekliği, (1) “Allah’ın Hz. Muhammed’e indirmiş oldu-
ğu vahiyler” ve (2) “bu vahiylerin metin haline dönüşmüş şekli
Mushaf” diye ikiye ayırıp; birincisine “ilahi olarak korunmuş”,
ikincisine “beşeri olarak korunmuş” demenin sonu, aslında bi-
rincisinin de “beşer ürünü” olduğunun kabulü anlamına gelir.
Çünkü birincisinin “ilahiliğini” savunmak üzere müracaat edi-
len her referans, ancak beşeri olanda bulunabilmektedir. Teolo-
jinin antropolojiye indirgenmesinden muradımız budur.