Page 375 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 375

374             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         olan Aristo metafiziğine Kant itiraz etmiş; “Varlığı”, “numen”
         ve “fenomen” olarak ikiye ayırmış; “fenomen” olanın insan tara-
         fından bilebileceğini; “numen olan”ın insan bilgisine konu ola-
         mayacağını savunmuştu. Kendisinden sonra gelen Pozitivistler
         ise bir adım ileri giderek belki de Kant’ın öngörmediği şöy-
         le bir sonuca ulaşmışlardı: İnsan bilgisine konu olmayan “nu-
         men” hakkında konuşmak anlamsızdır; Varlık, sadece “fenomen”
         olandan ibarettir. Benzer şekilde “Kur’an-ı Kerim”in tekabül
         ettiği gerçekliği, (1) “Allah’ın Hz. Muhammed’e indirmiş oldu-
         ğu vahiyler” ve (2) “bu vahiylerin metin haline dönüşmüş şekli
         Mushaf” diye ikiye ayırıp; birincisine “ilahi olarak korunmuş”,
         ikincisine “beşeri olarak korunmuş” demenin sonu, aslında bi-
         rincisinin de “beşer ürünü” olduğunun kabulü anlamına gelir.
         Çünkü birincisinin “ilahiliğini” savunmak üzere müracaat edi-
         len her referans, ancak beşeri olanda bulunabilmektedir. Teolo-
         jinin antropolojiye indirgenmesinden muradımız budur.
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380