Page 373 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 373
372 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
rivayetlerin sahih kabul edilmesi durumunda Kur’an’ın inzal ve
tebliğ aşamalarında da korunmuşluğunu savunmak mümkün
olmaz. Kendi içinde tutarlı olmak adına Kur’an-ı Kerim’in ko-
runmuşluğu temellendirilirken ilk iki aşamada bu tür rivayet-
lere nasıl eleştirel bir şekilde yaklaşılmışsa üçüncü aşamada da
öyle yaklaşılmalıdır. Kaldı ki Kur’an’ın üçüncü aşamada ilahi
bir yolla korunduğunu gösteren tarihsel pek çok rivayet de var-
498
dır. “Arza hadisesi” olarak bilinen rivayet bunlardan biridir.
Bu rivayete göre son arzada Peygamberimiz, Cebrail gö-
zetiminde Kur’an’ı baştan sona okumuş, bu okuma esnasında
Abdullah İbn Mes’ud ve Zeyd b. Sabit gibi bazı sahabiler de
hazır bulunmuştur. Son arzaya bu iki sahabinin iştirak etme-
si, Mushaf’ın ilk muhataplar döneminde sadece vücud-u zihni
olarak değil, vücud-u harici olarak da mevcut olduğunu göste-
rir. Kur’an-ı Kerim bu sahabilerin elinde bir şekilde kitaba dö-
nüşmüş olmalıdır ki, onlar peygamberimizin okuduğu ayetleri
takip edebilme imkânı bulabilmiş olsunlar. Aksi halde arzada
hazır bulunmalarının bir anlamı olmayacaktır.
Kısaca ifade etmek gerekirse “Kur’an-ı Kerim ilahi koruma
altında, Mushaf beşerî koruma altındadır.” Şeklinde dile getiri-
len önerme, işaret ettiğimiz gerekçelerden dolayı doğru değil-
dir. Bu önerme, Kur’an adına referansta bulunulan Mushaftaki
altında saklıyken Rasülullah’ın tekfin ve defin işiyle meşguliyeti esnasında
tavukların yemesi sebebiyle (Serahsi, Usul, II, 79-80; Ahmet Davudoğlu,
Sahih-i Müslim Tercemesi ve Şerhi, İstanbul 1975 , VII, 369) bu ayetlerin
Mushaf’ta yer almadığı rivayet edilmektedir. Ayrıca Hz. Ömer’e isnat edilen
güya “ Recm Ayeti”nin (Buhari, Hudud, 31; Müslim, Hudud 15) Kur’an’da yer
almadığı da bu beyanlar arasındadır. (Geniş bilgi için bkz: H. Elik, Kur’an’ın
Korunmuşluğu, İstanbul 2014, s. 113-115.)
498 Geniş bilgi için bkz: Suyuti, El İtkan fi Ulumi’l Kur’an (Kur’an İlimleri
Ansiklopedisi), çev. S. Yıldız-H.A. Çelik, c. 1, İstanbul: Madve Yayınları, trsiz,
s. 97, 117, 140; Z. Şen, “Arza ve Mahiyeti”, DEUİFD, XLII /2015, ss. 43-64.