Page 372 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 372

KUR’AN ÜZERİNDE KONUŞMAK, MUSHAF ÜZERİNDE KONUŞMAK
                                ANLAMINA GELİR Mİ?                 371

          korunabildiyse  o kadar  korunmuştur.  Kendi  içinde  mantık-
          lı gibi görünmekle birlikte bu açıklamanın görmezden geldiği
          veya göz ardı ettiği birtakım hususlar vardır:

              Her şeyden önce Kur’an ayetlerinin inzali ve tebliği aşa-
          malarında ilahi bir yolla korunmuş olduğunu kabul etmek,
          Mushaf’ın Hz. Muhammed’in sağlığında iken ilk muhatap-
          ların zihninde “vücud-u zihni” olarak oluşmuş olduğunu kabul
          etmek anlamına gelir. Çünkü atıfta bulunduğumuz ayet-i ke-
                 496
          rimeler , Mushaf ’ın bir “kitap” olarak, ilk muhatapların zi-
          hinlerinde zaten oluşmuş olduğunu gösterir. Bu durumda Hz.
          Muhammed’in  vefatından  sonra olan  şey,  zihinlerde  mevcut
          olan Mushaf’ın, “vücud-u harici” olarak gerçekliğe kavuşması
          demek olur.

              Kur’an’ın korunmuşluğu bağlamında yapılan bu ayırımın
          görmezden geldiği başka bir husus da, korunmuşluğun birin-
          ci (inzal) ve ikinci (tebliğ) aşamalarında dikkate alınmayan ta-
          rihsel gerçeklik veya rivayetlerin Mushaf ’ın insan tarafından ko-
          runduğuna gerekçe yapılmasıdır. Muteber hadis ve tarih kay-
          naklarımızdaki bazı rivayetlere itibar edilmesi halinde hangi
          aşamada olursa olsun Kur’an-ı Kerim’in korunmuş olduğunu
          savunmak imkânsız hale gelir. Bu konuda Taberi, İbn İshak
          (es-Siretü’n-Nebeviyye) ve İbn Sa’d (Tabakat) gibi güvenilir ta-
          rihçilerin eserlerinde ve tefsir kitaplarında yer alan “Garanik
          hadisesi” gibi birtakım rivayetler ile  Sahih-i Buhari, Sahih-i
          Müslim, Muvatta gibi güvenilir hadis kitaplarında “Kur’an’ın
          orijinalinde mevcut olan bazı ayetlerin, elimizdeki Mushaf ’ta
                                           497
          yer almadığına ilişkin rivayetleri”  hatırlamak yeterlidir. Bu
          496  15. Hicr, 9; 2. Bakara, 2; 38. Sad, 29 ve 24. Nur, 1.ayetler
          497  Bunlar arasında Hz. Aişe’ye isnat edilen emzirmeyle (rada’) ilgili ayetin nesh
              edilmesi (Müslim, Rada’a, 24; Muvatta, Rada’a, 18) sebebiyle veya yatağının
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377