Page 370 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 370

KUR’AN ÜZERİNDE KONUŞMAK, MUSHAF ÜZERİNDE KONUŞMAK
                                ANLAMINA GELİR Mİ?                 369

          yapılan yukarıdaki ayırım, tam da böylesi bir şüpheyi haklı kılar.
          Bu nedenle günümüzde Kur’an-ı Kerim’in korunmuşluğu üze-
          rinde yapılan konuşmanın Mushaf ’ı da kapsayıp kapsamadığı-
          nı sormak, teolojik ve mantıki bir gerekliliktir.

              Kur’an’ın Korunmuşluğunun Temellendirilmesi Üzerine

              Geleneksel  tasavvurda  Allah’ın  “Kur’an”  adına  indirmiş
          olduğu  ayetler  (vahiyler), herhangi  bir  değişime  uğramaksı-
          zın Kitap haline getirilmiş; ilahi inisiyatif ile korunan bu Ki-
          tap, Mushaf olarak insanlığa sunulmuştur. Daha sonra Halku’l
          Kur’an meselesi tartışılırken Sünni gelenekte “kelam-ı nefsi” ve
          “kelam-ı lafzi” ayırımı yapılmış; “kelam-ı nefsi olan Kur’an”ın
          yaratılmamış, Mushaflarda yazılı olan “kelam-ı lafzi”nin ise ya-
                                             492
          ratılmış olduğu sonucuna ulaşılmıştır.  Kur’an ve Mushaf ara-
          sında “yaratılmışlık” açısından yapılan bu ayırımda, “kelamull
          ah” olan Kur’an’ın olduğu gibi bütünüyle “Mushaflara” yazılmış
          olduğu tartışmasız kabul edilmiştir.

              Gelenek, Kur’an-ı Kerim’in korunmuşluğunun niteliği ko-
          nusunda, yukarıda işaret ettiğimiz üç aşama arasında bir ayırı-
          ma gitmemiştir. Buna göre Kur’an-ı Kerim (Kelamullah) bi-
          rinci (inzal) ve ikinci (tebliğ) aşamalarda nasıl korunduysa Hz.
          Muhammed’in vefatından sonra da (üçüncü aşamada da) aynı
          şekilde korunmuştur. Bu görüşü temellendirmek üzere müra-
          caat edilen ayet-i kerimelerin başında 15. Hicr suresi, 9. ayet
          gelir. 2. Bakara, 2; 38. Sad suresi, 29 ve 24. Nur suresi, 1. ayet-
          ler gibi başka birçok ayete de bu konuda referansta bulunulur.

          492  Sözünü ettiğim Sünni tasavvur, Fıkhu’l Ekber’de İmam A’z am tarafından şu
              şekilde ifade edilmiştir:  “Kur’an, Allah  Teala’nın kelamıdır;  Mushaflarda
              yazılmış, kalplerde muhafaza edilmiş, dillerde okunmuş, Peygamber’e (a.s.)
              indirilmiştir. Bizim Kur’an lafzını söylememiz, yazmamız ve okumamız
              yaratılmıştır, Kuran’ın kendisi yaratılmış değildir.”
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375