Page 315 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 315

314             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         arasındaki Sıffin Savaşı’nda savaşı kaybedeciği anlayan Mu-
         aviye taraftarlarının savaşı durdurmak için mızrakların ucuna
         taktıkları Mushafların sayısının 500’e kadar ulaştığına dair ri-
         vayetlerdir. İslam eğitim geleneğinde ilk kurulan eğitim mües-
         seseleri Kur’an okuma eğitiminin verildiği adına “darü’l-kurrâ”
         veya “daru’l-huffâz” denilen eğitim kurumlarıdır. Hafız, huffâz,
         kâri, kurrâ gibi ifadeler aslında Kur’an eğitimiyle birlikte başlı-
         yor ve zaman içinde terim anlamlarını kazanıyorlar. Çünkü her
         şehirde insanlar önce ya ailesinden ya da bir hocadan Kur’an’ı
         okumaya ve ezberlemeye başlıyorlar. Dolayısıyla bütün ilimle-
         rin en başında Kur’an öğretim ve eğitimi geliyor ve en önce ve
         en hızlı bu ilim dalı gelişiyor.

             Bugün dünyada gerek Almanların yapmaya çalıştığı akade-
         mik çalışmalar gerekse bizde de son yıllarda Allah’a şükür çok
         sayıda ilk Mushafların neşri ve imlası ile ilgili akademik çalış-
         malar yayınlandı, neşredildi. Biz de eski Mushafların neşrine
         en çok emek verenlerden birisi hiç kuşkusuz Tayyar Altıkulaç
         Hoca’mızdır. Bu daha önce de ifade edildi, Tayyar Hoca Türki-
         ye’dekilerin kadim Mushafların hemen hemen tamamını neş-
         retti. Topkapı Sarayı nüshasını neşretti, Türk İslam eserleri mü-
         zesindekini nüshayı neşretti. Benzer şekilde ulaşabildiği diğer
         İslam ülkelerindeki nüshaların birçoğunu neşretti. Paris nüsha-
         sı üzerine, Kahire İslam Sanatları Müzesi’ndeki nüsha üzerine,
         Tübingen Mushafı üzerine de neşirler yaptı. Gerek Almanya
         gerek Türkiye veya gerek İran’da, Mısır’da ve Yemen’de olanları
         da ilave ettiğimizde bu nüshaların birçoğuna bugün tıpkıbasım
         haliyle sahip olma imkânına kavuşuldu. Bunlara dair yapılan
         yayınlarda nüshalarda bazı kelimeler üzerinde ufak tefek ya-
         zım farklılıkların var olabildiği ancak hepsinde görülen ortak
         nokta birinde görülen imla hatasının diğerinde tekrarlanmıyor
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320