Page 315 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 315
314 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
arasındaki Sıffin Savaşı’nda savaşı kaybedeciği anlayan Mu-
aviye taraftarlarının savaşı durdurmak için mızrakların ucuna
taktıkları Mushafların sayısının 500’e kadar ulaştığına dair ri-
vayetlerdir. İslam eğitim geleneğinde ilk kurulan eğitim mües-
seseleri Kur’an okuma eğitiminin verildiği adına “darü’l-kurrâ”
veya “daru’l-huffâz” denilen eğitim kurumlarıdır. Hafız, huffâz,
kâri, kurrâ gibi ifadeler aslında Kur’an eğitimiyle birlikte başlı-
yor ve zaman içinde terim anlamlarını kazanıyorlar. Çünkü her
şehirde insanlar önce ya ailesinden ya da bir hocadan Kur’an’ı
okumaya ve ezberlemeye başlıyorlar. Dolayısıyla bütün ilimle-
rin en başında Kur’an öğretim ve eğitimi geliyor ve en önce ve
en hızlı bu ilim dalı gelişiyor.
Bugün dünyada gerek Almanların yapmaya çalıştığı akade-
mik çalışmalar gerekse bizde de son yıllarda Allah’a şükür çok
sayıda ilk Mushafların neşri ve imlası ile ilgili akademik çalış-
malar yayınlandı, neşredildi. Biz de eski Mushafların neşrine
en çok emek verenlerden birisi hiç kuşkusuz Tayyar Altıkulaç
Hoca’mızdır. Bu daha önce de ifade edildi, Tayyar Hoca Türki-
ye’dekilerin kadim Mushafların hemen hemen tamamını neş-
retti. Topkapı Sarayı nüshasını neşretti, Türk İslam eserleri mü-
zesindekini nüshayı neşretti. Benzer şekilde ulaşabildiği diğer
İslam ülkelerindeki nüshaların birçoğunu neşretti. Paris nüsha-
sı üzerine, Kahire İslam Sanatları Müzesi’ndeki nüsha üzerine,
Tübingen Mushafı üzerine de neşirler yaptı. Gerek Almanya
gerek Türkiye veya gerek İran’da, Mısır’da ve Yemen’de olanları
da ilave ettiğimizde bu nüshaların birçoğuna bugün tıpkıbasım
haliyle sahip olma imkânına kavuşuldu. Bunlara dair yapılan
yayınlarda nüshalarda bazı kelimeler üzerinde ufak tefek ya-
zım farklılıkların var olabildiği ancak hepsinde görülen ortak
nokta birinde görülen imla hatasının diğerinde tekrarlanmıyor