Page 311 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 311

310             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         ilgilendiler. Onlar da kendi kutsal kitaplarına dair metin ten-
         kidi geleneğinden hareketle veya başka sâiklerle böyle bir şeye
         başladılar. Mushaflar konusunda özellikle Alman oryantalistler
         ilgilendi ve bu konuda Almanya’da dünyadaki bütün Mushaf-
         ları bir araya getirmeyi amaçlayan bir arşiv kuruyorlar. Dünya-
         daki bütün Kur’an nüshalarını toplayarak bunları karşılaştır-
         mayı kendilerine bir görev olarak yüklüyorlar ve bütün topla-
         dıkları nüshaları da karşılaştırarak tahkikli bir Kur’an metninin
         neşrine çaba gösteriyorlar. Batılıların bu girişimi İslam dünya-
         sında bazı araştırmacıların işkillenmesine ve şüphelenmesine
         sebep oluyor. Muhammed Hamidullah’ın belirttiğine göre on-
         ların kendi kitaplarında çok sayıda metinsel farklılığın bulun-
         duğu tespit edilmiştir. Özellikle farklı İnciller arasındaki nüsha
         ve metin farklılıkları çok büyük bir oran teşkil ediyor. Onların
         Kur’an nüshaları arasında da böyle bir farklılık ortaya çıkabilir
         mi şeklindeki incelemeleri ister istemez bu kuşkuların doğma-
         sına yol açıyor. Zaman içinde Kur’an nüshaları arasında böylesi
         büyük farklılıkların ortaya çıkmadığı anlaşılıyor. Dolayısıyla İs-
         lam dünyasında da eski Mushaf nüshaları üzerine bir araştırma
         faaliyeti son yıllarda giderek yaygınlaşmaya başlamış görünü-
         yor. Nitekim Tayyar Altıkulaç bu nüshalardan birçoğunun neş-
         rini gerçekleştirdi ve ilim dünyasının hizmetine sunmuş oldu.

             Arthur Jeffery ve selefi bazı oryantalistlerin temel iddiala-
         rından birisi sahabe Mushaflarını varlığından hareketle yapılan
         bu cem işlemlerinin resmi değil bireysel çabalar olduğu şeklin-
         dedir. Müslüman araştırmacılar ise tam aksine bu işlemin res-
         mi olduğunu söylüyorlar. Niye? Çünkü Hazreti Ebubekir hali-
         feydi ve verdiği görev resmiydi, Hazreti Ömer Halife’ydi, son-
         ra Hazreti Osman da halifeydi ve yaptığı görevlendirme resmi
         bir görevlendirmeydi. Hazreti Osman’dan sonra Mushaf imlası
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316