Page 319 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 319
318 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
dağıttığı İmam Mushafların geçerli kabul edilmesini sağlayan
temel etken ümmetin icma etmesidir. Ümmet bu noktada itti-
fak etmiştir. Ancak bu nüshalardaki imla bugün kullanılan ku-
rallı Arapça imla kurallarından farklıdır. Türkçede bile bu bu-
gün bazı kelime yazımlarında imla farklılıklarına rastlıyoruz.
Hasta evi anlamına gelen “Hastahane” ders evi anlamına gelen
“dershane” kelimelerini ayrı veya bitişik yazmak mümkündür.
Bu gibi durumlarda Türk Dil Kurumu imla kılavuzu kullanı-
lıyor. İşte bu tür ayrı veya bitişik yazım örnekleri Hz. Osman
Mushaflarında da mevcuttur. Hz. Musa Tur’dan dönüp kav-
minin boğa heykeline taptığını görünce kavmini emanet et-
tiği Hz. Harun’a kızıp sakalından çekiştirmiştir. İşte o nokta-
da Hz. Harun kendini savunmak için “Ey Anamın Oğlu” diye
Hz. Musa’ya karşılık vermiştir. Bugün mütedavil Mushaflarda
Türkçede “ey anamın oğlu” anlamına gelen “yebneümm” keli-
mesi Hazreti Osman’dan bize intikal eden mevcut mushafta
bir yerde “Yebneümm” diye bitişik bir yerde de ayrı yazılmış,
“Ya İbne ümm” diye ayrı yazılı olarak gelmiştir. Bu iki farklı
yazıma bile hiç dokunulmamıştır. Dolayısıyla o dönemde müs-
tensihler hangi yazım tarzını tercih etmişse, sonrakiler o terci-
hi aynen sürdürmüş ve bütün İslam uleması onu korumaya de-
vam etmiştir.
Carullah ez-Zemahşeri’nin tefsiri el-Keşşaf’ta rastlamıştım.
Orada diyor ki Arap yazısı ikiye ayrılır. Birisi Kur’an yani Mus-
haf imlası, ikincisi de kurallı yani kıyasi denen imla tarzıdır.
Kur’an imlası söz konusu olduğunda gelenek neyse onu aynen
taklit etmek ve sürdürmek gerekir.
İmam Mushaflarda nida harflerinden sonra gelen elif ’in
pek yazılmadığı söyleniyor. Buna benzer şekilde “ya Âdem” gibi