Page 312 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 312

KUR’AN KUR’AN-I KERİM’İN CEMİ VE TEFSİRİ    311

          “resm” olarak adlandırıldı. Benim tahmini ve iddam dilimiz-
          de kullandığımız resmi ifadesinin kökenini de buraya dayanı-
          yor olma ihtimalidir.  Araplarda “resm” kelimesi Mushaf imlası
          için kullanılıyor ve dilimize de geçen bu kelime Türkçede yeni
          bir anlam kazanarak devlet görevlendirmesi anlamında “res-
          mi, resmiyet” olarak da kullanılır hale gelmiştir. Osmanlı döne-
          minde birçok Arapça kelimenin dilimizde farklı anlamlar ka-
          zanarak kullanıldığı bilinmektedir. Dolayısıyla dilimizde kul-
          landığımız resmi kavramının kökeni ta oraya dayanıyor olabilir.

              Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN: Hocam buradaki resm-i
          Osmani kelimesi, ifadesi buradaki harfleri ve şekilleri mi ifa-
          de ediyor, yoksa bizim Türkiye’de bugün aktardığımız okuyuşu
          manasına devletin resmiyetteki nüshası mı kabul ediliyor.

              Prof. Dr. Mesut OKUMUŞ: Klasik manada tefsir terimi
          olarak resm-i Osmani Hz. Osman dönemi Mushaf imlası ma-
          nasına geliyor. Ancak kelimeler zaman içinde kullanım sıklığı-
          na dayalı olarak yeni anlamlar kazanabiliyor, anlam değişimine
          uğrayabiliyor. Demin dediğimiz gibi bugün biz resim deyince
          Arapçadaki “suret” manasına tablo ve resimleri de anlayabiliyo-
          ruz. Mushaf imlası söz konusu olduğunda kullanılan “resim” ile
          kastedilen imladır ve buna bazen Araplar şekil de diyebiliyor.
          Dolayısıyla resmu’l-Mushaf veya resm-i Osmani dendiğinde
          aslında iki şey kastediliyor. Birincisi Kur’an-ı Kerim’in Hazreti
          Osman döneminde çoğaltılırken kullanılan imla ve o imlanın
          korunması. İkincisi de resmi olan çoğaltılan nüshalar olması ve
          diğer kişisel nüshaların geçerliliğini yitirmesi ve imha edilme-
          si meselesidir.

              Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN: Hocam  “İmam Mus-
          haf ” dediğinizde siz aslında buna devlet nüshası da demiş
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317