Page 309 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 309
308 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Hazreti Osman’a gelip bu Müslümanlar ehli kitabın kendi ki-
tapları hakkındaki yaptıkları gibi kavga ve ihtilafa düşmeden
bunların imdadına yetiş diyerek ümmeti bir anlamda birleştir-
meye çağırdığı ifade edilir. Dolayısıyla Hazreti Osman da bu
teklif ve talebi ciddiye alıyor ve hemen harekete geçiyor.
Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Hocam peki
Huzeyfe’nin şikâyet ettiği ihtilaf ne?
Prof. Dr. Mesut OKUMUŞ: Hocam burada yaşanan ihti-
laf ayet ve sureleri okuma ihtilafı. Dolayısıyla Hazreti Osman’a
bu şikâyet yapılınca, Hazreti Osman bu teklifi ciddiye aldığı
için Hazreti Hafsa’ya haber gönderiyor, elindeki nüshayı ço-
ğaltmak için istiyor. Hazreti Hafsa’dan bu nüshayı alıyorlar
ve birinci cem işleminde görevli olan Zeyd bin Sabit ve onun
yanına üç kişi daha görevlendiriyor. Bunlardan Zeyd bin Sa-
bit Medineli ve Ensar’dan, onun yanına Abdullah İbn Zübe-
yir, Said Bin El As, Abdurrahman bin Haris bin Hişam gibi
üç tane de Mekke’den sahabe ekliyor. Bu komisyona verdiği
talimatlardan birisi yazımda veya okumadığı herhangi bir an-
laşmazlığa düşerseniz Kureyş lehçesini esas alınması ilkesidir.
Çünkü Hazreti Peygamber Kureyş kabilesindendi ve Kur’an
da Kureyş lehçesine göre nazil oldu. Rivayete göre işte bu dört
sahabe Hz. Hafsa’dan aldıkları nüshayı istinsah ederek çoğaltı-
yorlar ve çoğalttıktan sonra Hazreti Osman, Hz. Hafsa’dan alı-
nan nüshayı Hazreti Hafsa’ya geri iade ediyor. Çoğaltılan diğer
nüshaları da farklı şehirlere gönderiyor.
Komisyonun kaç tane nüsha çoğalttığı konusunda farklı
görüşler var. Bu konuda bazıları beş nüsha, bazıları altı nüs-
ha, bazıları da yedi nüsha olduğunu söylüyorlar. Mekke’ye bir
nüsha gönderiyor, bu konuda ihtilaf yok. Kufe’ye bir nüsha