Page 304 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 304
KUR’AN KUR’AN-I KERİM’İN CEMİ VE TEFSİRİ 303
ve sözleri vahiydir. Nitekim İnciller onları yazan müelliflerin
adlarıyla anılırlar. Bizdeki Kur’an’a değil siyer kitaplarına ben-
zerler. Bizdeki Kur’an’ın karşılığı Hristiyanlıkta İsa’dır, İnciller
değil.
Konuyu dağıtmayalım. Kur’an-ı Kerim’in şifahi kısmıyla
ezberlenmesi ve hafızalara nakşedilmesi ile ilgili kısmına dair
epeyce fikirler, düşünceler, görüşler dile getirildi. Burada asıl
bizi ilgilendiren kısım kitabi cem dediğimiz kitap haline ge-
tirilme sürecidir. Benim bugünkü bahsedeceğim konu bir an-
lamda daha çok bu kısımla irtibatlı oluyor. Daha önce de de-
ğindiğimiz gibi bazı kavramların özellikle Arapçadaki ifadele-
rin çok anlamlı olma özelliği var. Kelimelerin çok anlamlı olma
özelliği Kur’an için de Kur’an’la ilgili kavramlar için de geçerli-
dir. Hemen her dilde kelimelerin çok sayıda anlamlarının ola-
biliyor olması, bir yönüyle dile zenginlik kazandırırken bazen
de yanlış anlamalara ve yorumlara sebep olabiliyor.
Semantik ile ilgili eserlerde “kelimelerin anlamları yoktur,
bağlamları vardır” diye vurgulanan bazı görüşler vardır. Bu gö-
rüşe göre lafzın, bir kelimenin hangi anlama geldiğini belirle-
yen şey yer aldığı bağlam, cümle veya bütündür. Çünkü bağ-
lam değişirse kelimenin manasında da anlamında da birtakım
farklı yorumlar, farklı anlamlar söz konusu olabilir. Yukarıda
dediğimiz “Kur’an’ı biz indirdik, onun koruyucusu biziz” cüm-
lesindeki ifade bu iki anlama da elverişli olabilir. Yani bu ifade
öncelikle Kur’an’ın peygambere gelinceye kadar ilahi koruma
altında oluşuna delalet edebilir. Çünkü cinler veya bir takım
şeytani güçler vahye müdahale edemez. İşte vahyi ve peygam-
berleri, şairlerden, diğer ilham ve sezgi türlerinden ayıran en
temel özellik budur. Çünkü ilham ve sezgiye birtakım etkiler,