Page 299 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 299

298             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         sıfırlanması söz konusudur. Kur’an-ı Kerim’de buna dair çok
         sayıda ayet vardır. Mesela her akşam yatsı namazından sonra
         okunan Bakara suresinin son iki ayetinde “Rabb’inden kendi-
         sine indirilene peygamber de müminler de iman ettiler.” Deni-
         yor. Demek ki inen vahye önce peygamber iman ediyor, sonra
         da müminler iman ediyorlar. Yine başka ayetlerde müşrikle-
         rin Peygamberimizden vahye dair değişiklik istedikleri belirtil-
         mektedir. “De ki ben onu kendiliğimden asla değiştiremem ben sa-
         dece bana vahyedilene uyarım” (Yunus, 15) Peygamber de bir yö-
         nüyle mümin ve inen ayetlere uymakla mükelleftir. “Eğer o pey-
         gamber bizim indirdiğimiz vahiye kendinden katmalar, eklemeler
         yapsaydı biz onu kuvvetle yakalar, şah damarından keser, atardık.
         Hiçbiriniz de onu kurtaramazdınız” (Hakka, 44-46) diyor. Bu
         ayetlere göre Hz. Peygamber’in vahye kendinden en ufak bir
         müdahalesi söz konusu olamaz. Hz. Peygamber’in hayatı bo-
         yunca Kur’an’la karışma riski olmasın diye hadisleri yazdırma-
         dığını biliyoruz. Bütün bunlar elçilik ve vahyin sistematiğinin
         farklı olduğunu gösteriyor.

             İslam geleneğinde Kur’an-ı Kerim’in ceminden bahseder-
         ken cemin iki türlü olduğunu kabul ediyoruz. Burada tabii bi-
         raz cem kavramı üzerinde de durmamız ve kavramsal analiz-
         ler yapmamız gerektiği kanaatindeyim. Arapça “cem” kavramı
         sözlük anlamı itibariyle “toplama” demektir. Günümüzde cem
         derken Kur’an-ı Kerim’in bir metin olarak derlenişini ve top-
         lanarak bir araya getirilişini anlıyoruz. Burada cem ile ayetlerin
         iki kapak arasına alınarak sayfalanmasını yani Mushaf haline
         gelişini anlıyoruz. Oysa Kur’an-ı Kerim’de cem derken onun
         Hz. Peygamber’in hafızasında, zihninde toplanması, yani bir
         tür şifahi olarak hıfzı kastedilir. Dolayısıyla cemin ikinci anla-
         mı da ayetlerin ezberlenmesi, zihinde, hafızada toplanması ve
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304