Page 303 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 303

302             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         bir damganın/mührün muma damgasını vurma gibi olduğunu
         ifade ederler. Dolayısıyla adına ister faal akıl isterseniz Cebra-
         il deyin vahiy sürecinde filozoflarda da vahyiin gelişinde ak-
         tif olan faal akıldır, aktif olan mum değil ona mührünü vuran
         damgadır. Cebraile isterseniz Hristiyanlıktaki gibi “kutsal ruh”
         deyin değişen sadece isimlerdir. Bir muma şeklini nasıl ki dam-
         ga veriyor ve vuruyorsa peygamberin ruhuna, benliğine, hafıza-
         sına da vahyi yüksek bir kudret indiriyor. Bu elbette peygam-
         berin üstünlüğüne, kutsal aklına zarar veren bir kusur değil-
         dir. Biliyorsunuz İslam felsefesinde bir tartışma konusu vardır.
         Bilgiye erişme noktasında filozoflarla peygamberlerin süreçleri
         farklı olduğu için Farabi’nin salt bu erişim noktasında filozof-
         ların peygamberlerden üstün olduğunu iddia ettiği ve bunun
         için de eleştiriler aldığı nakledilir. Bu konu felsefede bir tar-
         tışma konusudur. Konumuz bu değil ancak salt bu örnek bile
         bize İslam felsefesinde de peygamberlere kutsal aklın verildi-
         ğinin kabul edildiğini ve onların vahyi alma şeklinin filozof-
         lardan farklı olduğunu gösterir. Dolayısıyla vahiy olgusu İslam
         felsefesinde de içten taşan bir olgu değil dıştan inen bir bildi-
         rim sürecidir.

             Biz insanlar kendi aklımızı kendimiz oluşturmuyoruz. Al-
         lah bizi akıllı varlıklar olarak her birimizi farklı zekâ düzeyle-
         rine sahip olarak yaratıyor. Yüce Allah peygamberleri de kut-
         si akılla yaratıyor, dolayısıyla onlara faal akılla irtibata geçip
         yine faal akıldan vahyin onlara geldiğini ifade ediyorlar. Do-
         layısıyla İslam filozoflarının vahiy anlayışlarından da Musta-
         fa Öztürk’ün iddia ettiği sonucun çıkmayacağı kanaatindeyim.
         Vahyin peygamberden ve onun kalbinden kaynaklandığı iddi-
         ası Hristiyanlık dinindeki vahiy anlayışına benzer. Hristiyan-
         lıkta kutsal olan İsa’dır, İsa Tanrının oğludur ve onun kendisi
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308