Page 301 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 301

300             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         Allah’a değil de, manası Allah’a aittir veya mana Allah’a lafız
         Cebrail’e yahut mana Cebrail’e lafız peygambere aittir diyen-
         ler ortaya çıkabiliyor. Sanki Kur’an’ın manalarını Peygamber
         Arapçaya çevirmiştir, Arapça olarak ifade etmiştir, ya da vahiy
         külli olarak Peygamber’in kalbine inmiş oradan ihtiyaca göre
         dile getirilmiştir diyenler çıkabiliyor. Bunu diyenler peygambe-
         ri vahiy konusunda fail yapıp bir bütün olarak gelen külli vah-
         yin olayların gelişimine göre cüzi olarak peygamber tarafından
         ifade edildiğini ileri sürebiliyorlar. Bunu Mustafa Öztürk dile
         getirmiştir. Ben de bu yorumu dile getiren hocamıza karşı in-
         ternet ortamında şöyle bir şey reddiye yazmıştım. Demiştim
         ki eğer bir insan bunu iddia ediyorsa yazacağı tefsirin başına
         “İlahi Hitabın Tefsiri” dememesi gerekir, çünkü bu bir çeliş-
         ki olur. Böyle düşünen birinin yazdığı tefsirin başına “Nebevi
         Hitabın Tefsiri” başlığını koyması daha tutarlı bir tutum olur.
         Çünkü eğer lafız peygambere aitse bu hitap ilahi değil nebevi
         hitap olmuş olur. Kur’an’ın Allah kelamı olduğuna inanıyor ve
         iddia ediyorsak kelamın da Allah’a ait olduğunu, peygamberin
         tamamen nakilci durumunda olduğunu kabul etmemiz gerekir.
         Buna daha çok ayeti örnek vermemiz mümkündür. Ancak şim-
         dilik buna gerek görmüyoruz. Dolayısıyla Kur’an ile ilgili cem
         derken öncelikle kastettiğimiz zikri geçen bu ayetlerde, erken
         dönem surelerde inen ilahi vahiylerin Hz. Peygamber’in hafı-
         zasına kaydedilmesi, belleğinde cem edilmesidir.

             Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: İbni Sina’dan bir kaynak ola-
         rak onu kullanarak böyle bir yoruma varmış olmasıyla alakalı
         bir yorum var. Ne dersin?

             Prof. Dr. Mesut OKUMUŞ: Evet ben ilgi alanı olarak bi-
         raz felsefi tefsir çalıştım. İslam filozoflarının ayetler, hadisler,
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306