Page 281 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 281
280 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
olarak kimi zaman hata etmesi, yanılması ve unutması gibi hu-
suslarda beşerî bir durum olsa gerek diye düşünüyorum. Efen-
dimiz, bir takım içtihadi hatalar yapmış ta olabilir. Münafık-
larla alakalı aldığı karar, Bedir eserleriyle alakalı sahabesi ile
istişare etmişti ve bir kısım sahabenin dediği yaptı ama vahiyle
uyarılmış oldu.
Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN: Bazı konularda, söz geli-
şi gazvelerde yer seçimi gibi hususlarda karar değiştirmeler var.
Bu beşeri fıtratından mı kaynaklanıyor, nübüvvetin bir fonksi-
yonu mu?
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Peygamberin beşeri boyutu da
var. Beşeri insani yönü de var. Ama risaletle alakalı yönü de var.
Peygamber bu noktada vahiyle anında düzeltiliyordu anladığı-
mız kadarıyla. Çünkü Peygamber üsvei hasane ise model bir
şahsiyet ise örnekliğe uygun olması gerekir. Özellikle konu dini
ise bu böyledir, muhterem hocalarım. Diğer yandan Hz. Pey-
gamber, onlara anlayamadıkları her konuda Kur’an’ı tefsir de
etmiştir. Fatiha’dan Kur’an’ın sonuna kadar zihinlerinde istif-
ham olabilecek konularla alakalı kendilerine bilgi vermiştir o
Peygamber. Hani sahabîler gelmişler ve nazil olmuş “Onlar iman
ettiler, imanlarına zulüm karıştırmadılar…”(En’am: 82) ayetini
dinleyince, imanlarımızla hepimizde zulüm vardır, diye hay-
retlerini bildirmişler ve Hz. Peygamber de onlara, bu sorunun
cevap mahiyetinde ayette kastedilen zulmün “şirk” olduğunu,
bunun da Lokman: 13. âyette “Evlâdım! Allah’a ortak koşma.
Çünkü şirk, gerçekten çok büyük bir zulümdür!”(Lokman:13)
şeklinde ifade edildiğini bilmekteyiz.