Page 284 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 284

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          283

          etmek mümkün hale gelebilir. O zaman vahiy sürecine pey-
          gamberin de devreye girebilmesi mümkün hale gelir. Tarihsel-
          lik bağlamında tartışılan konularda göz ardı edilen bir hususa
          Mustafa Hoca işaret etti az önce: İnzalin toplu olarak bir anda
          yapılması, sonra bunun parça parça bizim dünyamıza indiril-
          mesi meselesi. Bu tasavvurda Allah’ın zamanla ilişkisi meselesi
          gözardı edilmektedir. Allah Teâla eğer zamani sürece bağımlı
          ise veya zamani sürecin içinde olan bir ulûhiyet varsa o zaman
          bu tasavvur akla gelebilir ve anlamlı olur. Ama zamanın dışın-
          da, zamandan münezzeh bir ulûhiyet söz konusuysa o zaman
          durum değişir ve bu türden bir sorun ortaya çıkmaz.

              Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Yani şöyle diyelim. Tanrı’nın
          ezeli olan bilgisiyle geçmişi, geleceği zaman diye bir şeyle sı-
          nırlanacak bir boyutu yoktur. Dolayısıyla o her zaman için mü-
          dahale edebilecek bir yüce ali kudrettir.

              Prof. Dr. Recep KILIÇ: Kısaca şöyle diyebiliriz Eğer
          Allah Teâlâ zamandan münezzeh ise onun için geçmiş, şim-
          di ve gelecek modları anlamsız olur. Bu durumda “şimdi” na-
          sıl biliniyorsa “geçmiş” ve “gelecek” de o şekilde bilinir. Fıkh’ul
          Ekber’de İmam-ı Azam’ın şöyle bir ifadesi var: “Dünyada ve
          ahirette olan her şey ancak Allah’ın meşieti, ilmi, kazası, kaderi ve
          levh-i mahfuzda yazması ile olur fakat Allah Teâla’nın yazma-
          sı, hükmen değil vasfendir.” Bu ifadede geçen Allah’ın yazısının
          hükmen değil de vasfen olmasının arkasında benim âcizane çı-
          karımıma göre İmam-ı Azam’ın Allah Teâla’nın zamanla iliş-
          kisiyle ilgili bir tasavvuru bulunur. Allah’ın ilim sıfatı gibi vahiy
          ve hatta kader meselesi anlaşılırken bu tasavvurun gözönünde
          bulundurulması gerekir.
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289