Page 286 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 286

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          285

          basit hataları. Ama dikkat buyurun, ne okumada (telaffuzda)
                                                ِ ِ
                                         ٍ
          asla okunmuyor. Örneğin “ ٍ نيِِّبَمِ نِاَطَْلِسَِبِ ينَيِّتِْأْيِّلَ وَأَ هِنَحَبِْذَاَلأَ...”  âyeti,
                                       ُ     ُ  �   ْ ُ َ َ َ
          kâtipler tarafından “Lâezbehannehû/هِنَحَبِْذََأَ َلاَّ ” iye okunabile-
                                                      d
                                              ُ َ َ َ
          cek şekilde Lâm-Eliften (لاَّ) sonra okunmayan bir elif (أَ) ile ya-
          zılmıştır. Yani diyor ki Hz. Süleyman. Nerede o Hüdhüd kuşu?
          Eğer geçerli mazeret getirmez ise onun boğazını keseceğim.
          Bunu Hz. Süleyman, Lâ ezbehanne/هِنَحَبِذَالاَّ  ifadesiyle dile ge-

          tirmiştir. Ancak kelimenin metinde yazıldığı gibi okunması
          durumunda, onu kesmeyeceğim şeklinde anlaşılmaya müsait-
          tir. Fakat cümlenin yapısından burada tekit ile elbette onu ce-
          zalandıracağım anlamında bir anlam uygun düşmektedir. Bu
          durumda “Kesmeyeceğim: هِحَبِْذََأَ َلاَّ” şeklinde değil,  “elbette bo-

                                    ُ َ َ
          ğazını keseceğim = هِنَحَبِْذََأََلاَّ” şeklinde okunmaya ve kelime ha-

                             ُ َ َ َ
          rekelendirilmeye uygun yorumlanmalıdır. Zaten bu kelimenin
          altına not düşülür zait olan elif (ا) dikkate alınmaz. Yani kıy-
          metli hocalarım, metnin salt yazısı değil, onun sözlü nakli, yani
          onun seslendirilmesinde önemlidir.

              Mevcut kıraatler arasında da bazı farklılıkları olsa da bunla-
          rın anlamda ciddi bir değişimi söz konusu değildir. Belki yüzde
          onluk kısmında küçük bir anlam nüansı bulunmaktadır. Ama şu
          kesin ki kıraat faktörünün haramı helal kılan, helali haram eden
          bir boyutu asla söz konusu değildir. Belki bir vurgu, bir tık an-
          lamda değişiklik meydana gelebilmektedir. Bunları dikkate al-
          dığımızda Kur’an-ı Kerim bize Yüce Kudret tarafından gelmesi
          muhtemel şekillerden en muhteşem biçimde ulaşmış demektir.
          Yoksa kıraatler zihnimizi çok tırmalamamalı diye düşünüyorum.

              Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Hocam vallahi bu son
          cümledeki tespitleriniz tam yerine oturdu. Kur’an’ın mana ile
          rivayeti konusunda hocam az önce bir ifadeniz olmuştu.
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291