Page 277 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 277
276 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Dr. Hasan YÜCEL: Bir de Hac Suresi elli ikiyi hep bu-
nunla bağ kurarak anlatıyorlar. Hâlbuki bu olayın Mekke’de
gerçekleştiği nakledilir. Bu hadiseden sûre sekiz sene kadar
sonra iniyor.
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Mehmet Hoca: Hac Suresi
Medenidir, doğru diyorsunuz hocam. Ancak şu da bu konu-
da unutulmamalıdır. Mekkî sûrelerde Medenî ayetler, Medenî
sûrelerde Mekkî âyetler olabiliyor. Böyle bir durum da var yani.
Bir de burada sizlere kısaca temas etmem yerinde olacak
bir husus olarak Kur’an’ın yedi harf üzere nazil olmuş olması
meselesi var. Biraz da ona temas etmiş olalım efendim.
Yedi harfle alakalı, bendeniz “Kur’an’ın Anlaşılmasında
Kıraat Farklılıklarının Rolü” başlıklı doktora tezimde kısmen
durmuştum. Kıraatlerin ortaya çıkmasına dayanak olarak ileri
sürülen fikirlerden olarak Arapların noktalamayı bilmedikleri-
ne dair bir iddia var. Mesut Hocamız, olsaydı ona ifade edecek-
tim. Noktalamayı onların bilmediği şeklinde –benden önceki
sunum yapan hocamızın fikir olarak zikrettiği düşünce çok isa-
betli değil hocalarım. Noktalamayı Araplar biliyordu. Çünkü
Cahiliye dönemine ait olan bazı kitabelerde Arapların nokta-
lamayı bildiği, İslam Ansiklopedisinde Nihad M. Çetin Arap
alfabesiyle alakalı noktalamayı onların bildiği ifade etmiştir.
Konu hakkında doktora yapan Mehmet Emin Maşalı hocamız
da –ki tezinin adı, “Resmü’l-Mushaf ve Tarihsel Değeri” başlı-
ğını taşır- aynı kanaattedir. Mushaf tarihi yazarı Iraklı Ğanîm
473
Kaddûrî de benzer kanaatlere sahiptir. Yani bendeniz vardığı
473 Müellifin eseri için bkz. Ğanim Kaddûrî, Resmü’l-mushaf : Dirase Lugaviyye
Tarihiyye, Bağdad : el-Lecnetü’l-Vataniyye li’l-İhtifal, 1982/1402.