Page 285 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 285

284             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             Dr. İrfan KAYA: Kur’an-ı Kerim’de yani Allah katında bir
         gün sizin saydıklarınızdan bin yıla eşittir şeklindeki ayetin ma-
         nası da aslında bu bağlamda düşünülebilir.

             Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Bu yedi harfle alakalı şöy-
         le bir durum var. Mustafa Hoca’m ne buyurur bilmiyorum.
         Peygamber döneminde birden fazla harfle okunmaya bir dö-
         nem izin verildi. Yani Kur’an’ın mana ile rivayetine bir süre
         izin verilmiştir. Peki, ne demek bu? İçkinin haramlığı, kuma-
         rın ve faizin yasaklığı gibi ne kadar konu varsa, onlarla ala-
         kalı bir dönem, belki vahyin bitmesine yakın zamana kadar
         Kur’an mesajının mana ile rivayetine izin verilmiştir.  Me-
         sela   “مْيِّثُلأَا  مُاعِطَ ”    ayetine ve cümlesine dili dönmeyen bir
         sahâbîye,  ona mesajın verilebilmesi için  “رجَا َ فَْلَا مَُاعَِطَ” kelimesi-

                                                       ُ
         nin telkin edilmesi gibi… Buradan şu çıkıyor hocam. Yani ri-
         saletin bir döneminde onlara verilmesi hedeflenen şey, insan-
         ların vahyin mesajında kastedilen ruhu yakalamasıydı. Bura-
         dan bakıldığında bugün biz, evet on harf üzeri olan okuyu-
         şu sabitlemiş olsak da, Peygamber aleyhisselam döneminde
         mesajın anlam boyutlu onlara ulaştırılması için vahyin mana ile
         rivayetine maslahat gereği bir süreliğine izin verilmişti. Buna
         göre, Allah’ın varlığı, birliği, insanların şirkten uzak durması
         ve ibadet etmesi gibi temel ilkeler ayetlerle ve onların muhte-
         lif anlam versiyonlarıyla aktarılmasına izin veriliyordu. Ancak
         daha sonra bu izin kalkmış oldu. Halifeler döneminde yazı-
         larak kayda geçirilen metin, o günden bugüne bir değişikliğe
         uğramadan sözlü ve yazılı olarak aktarılmıştır. Bazen metin-
         de seslendirmeye dâhil edilmeyen kayda değer olmayan hatalar
         bile olsa, bunlar sözlü nakil geleneği ile garanti altına alınmış-
         tır.  Az önce Mesut Bey ifade ettiler. Kur’an’da fazladan(zait)
         harfler var. Okunmayan harfler var. Belki bunlar kâtiplerin çok
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290