Page 274 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 274

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          273

                                  472
          hocamızın makalesi var-  müşrikler geliyorlar diyorlar ki ya
          Muhammed gel bu böyle olmayacak. Seninle ortak bir noktada
          anlaşalım. Sen bizim ilahlarımıza söz söyleme. Biz de senin ila-
          hına söz söylemeyelim.  Bundan sonra bir gün sen bizim ilah-
          larımıza tap, bir gün de biz senin ilahına tapalım diye bir tekli-
          finde bulunurlar. Rivayete göre Hz. Peygamber bu teklife cevap
          vermemiştir. Akabinde ise Necm Suresi nazil olmuştur. Efendi-
          miz de Necm sûresini Kâbe’nin yanında onlara okumuştur. Bu
          sûrede yer alan “يْرخَلأَا ةٌثْلَاثْلَا تَُانَمِوَ  ئزَعِْلَاوَ تُ َ لاَلَا مْتَيَُأَر َ فََأَ” (Necm:19)
                                            َ ُ َ َ
                                                      ُ
                                     َ
                                       َ
                                                     ُ ْ َ
          “Lat ve Uzzâ’ya bakar mısınız? Üçüncüsü olan Menat’a!” aye-
          tini tam okuduğunda şeytan bir insan suretinde gelerek Hz.
          Peygamber’in içine girdiği -rivayetlerde farklı şeyler de var- ve
          onu konuşturduğu, Peygamberin de kendinde olmayan bir ha-
          let içerisinde o gelen kişinin deyişine uygun olarak قَيِّنْارغَلَا كَلِتِ
          ىَجْتِرتََلَ نهُتَعِافَشْ نِإِوَ ،ىَلِعِلَا  Yani “Bu (put)lar ulu kuğulardır. Bun-

            َ  َ ُ            ُ
          ların şefaati umulur” dediği nakledilir. Ki peygamber bu sûre
          bitince son ayetten hareketle secdeye kapanmıştır. Orada bulu-
          nan Müslümanların da secdeye kapandığı, müşriklerin de tü-
          münün secdeye vardığı, sadece yaşlı olan birinin secdeye vara-
          madığı için yerden bir toprak parçası alarak alnına sürdüğü ve
          bunun üzerine Habeşistan’a giden Müslümanların da, Mek-
          keliler artık Müslüman oldu, düşüncesiyle Habeşistan’dan geri
          geldikleri şeklinde bu rivayetin detayları verilir.

              Bu rivayet Buhari gibi hadis kitaplarında ve Celaleyn gibi
          bazı tefsir kitaplarında yer almaktadır.


          472  Bkz. Cerrahoğlu İsmail, Garânik Meselesinin İstismarcıları, Ankara
              Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1981, cilt: XXIV, s. 69-91; Hizmetli,
              Sabri, Garânik Meselesi Üzerine , İslâmî Araştırmalar, 1989, cilt: III, sayı: 2, s.
              40-58; Gül, Ali Rıza, Garânîk Kıssasının Reddi Üzerinden Kur’an Savunusu:
              Ahmed Hamdi Akseki Örneği, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
              Dergisi, 2014, cilt: XIV, sayı: 2, s. 1-37
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279