Page 272 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 272

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          271

          buradan hareket ederek kadınların eşlerine imametine dair ce-
          vaz verdikleri bilinmektedir. Sadece o misal var. Hz. Aişe ve
          Hz. Hafsa’nın da hafız olduğu nakledilir. Ancak onların ha-
          fızlığı, vahyin sonra ermesinden sonra gerçekleşen bir durum
          olduğu muhtemeldir. Ümmü Varaka ya da diğerleri için de bu
          husus aynen öyledir. Yani kişiye “Sen Kur’an’ın ne kadarını bi-
          lirsin?” sorusu da zait bir soru gibi duruyor. Ancak bir kısım sa-
          habenin Kur’an’a vukûfiyeti ve derinliği herkesçe bilindiği gibi
          kendileri de bunu ifade etmekten geri durmamışlardır.

              Mesela dört halifeden her biri farklı boyutlarıyla Kur’an’ın
          okunması yazılması ve çoğaltılmasında destek olduğu gibi Hz.
          Ali de onlara destek olmuş ve Kur’an’ı bireysel olarak cem et-
          mesi yanında onu ezberleme ve talim ettirme görevlerini de
          ifa eylemiştir. Nitekim kendi ifadesiyle hangi âyetin nerede ne
                                              468
          zaman indiğini bildiğini söylemiştir.   O da Kur’ân’ın okun-
          ması, anlaşılması ve amel edilmesi konusunda büyük gayretler
                      469
          göstermiştir.  Ama Hz. Ali’nin Kur’ân Öğretimi hususunda-
          ki gayretleri siyasi kargaşadan dolayı diğer üç halife kadar ve-
          rimli olmamıştır.

              Hocalarım!

              Peygamber dönemindeki hafız sahabîlerle alakalı çalış-
          malar  yapılmıştır. Hz.  Enes  Resûllullah’ın  sağlığında kim-
          ler Kur’ân’ı cem’ etti? Diye soran kimseye cevaben:  “Hepsi
          de Ensârî olan dört kişiydi: Übeyy İbn Kâ’b, Muaz İbn Ce-
                                               470
          bel, Zeyd İbn Sâbit ve Ebû Zeyd” der.  Bir diğer rivayette de
          “Resûlullah vefat ettiği zaman şu dört kişi dışında hiç kimse


          468  Suyûtî, Celaluddin, Tarîhu’l-Hulefâ, Mısır, 1952, s.185.
          469  Nedvî, Asr-ı Saâdet, I. 364
          470     Buharî,  Fezâilu’l-Kur’an, 7.
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277