Page 271 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 271

270             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             - Hz. Ömer mi diyor hocam?

             - Evet, muhterem hocam, Hz. Ömer diyor.

             Halife Ömer bunu mektupla kendilerine bildiriyor.

             Konumuz o döneme ait Kur’an’ı öğrenme, ezberleme ile
         alakalı olduğu için bu misalleri aktarmış bulunuyorum kıy-
         metli hocalarım. Kısacası onların en önemli işleri Kur’an’ı öğ-
         renmekti. Onlar bu öğrenmenin bir yöntemi olarak namazda
         da bu çabayı gösteriyorlardı. Örneğin bir sahabi, Kâf sûresi’ni,
         Resulullah’ın namazda okumasından öğrendiğini söyler. Bir
         başka sahabinin de yine Meryem sûresini benzer şekilde ez-
         berlediği nakledilir. Hz. Peygamber hutbede ve nasihatlerinde
         yoğun bir şekilde Kur’an okuyordu. Tüm bunlar onların Kur’an
         ile hem hal olmalarını sağlıyordu. Tek tek erkeklere Kur’an öğ-
         retildiği gibi kadınlara, çocuklara bu talim faaliyetinin yapıl-
         dığını rivayetlerden anlamaktayız. Hatta Mekke döneminde
         Habbab bin Eret’in, Hazreti Ömer’in bacısı Fâtıma’ya ve eşine
         Kur’an okuduğu ve öğrettiğine dair meşhur hikâye hepimizin
         malumudur.

             - Kadınlardan hafız var mıydı?

             - Ümmü Varaka diye bir kadından bahsedilir üstadım.

             - Ümmü Varaka tamamını bilen değil herhalde.


             -Onu bilmiyoruz hocam. O ana kadar inenleri bildiğini
         söyleyebilir en azından.
             Kur’an’ı iyi bilen olarak ve onu cem eden kişi olarak gö-
         rülmektedir. Ve hatta geliyor Hz. Peygambere, ailesine imam-
         lık yapma konusunda izin istiyor. Malumunuz, Şafiîlerde
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276