Page 271 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 271
270 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
- Hz. Ömer mi diyor hocam?
- Evet, muhterem hocam, Hz. Ömer diyor.
Halife Ömer bunu mektupla kendilerine bildiriyor.
Konumuz o döneme ait Kur’an’ı öğrenme, ezberleme ile
alakalı olduğu için bu misalleri aktarmış bulunuyorum kıy-
metli hocalarım. Kısacası onların en önemli işleri Kur’an’ı öğ-
renmekti. Onlar bu öğrenmenin bir yöntemi olarak namazda
da bu çabayı gösteriyorlardı. Örneğin bir sahabi, Kâf sûresi’ni,
Resulullah’ın namazda okumasından öğrendiğini söyler. Bir
başka sahabinin de yine Meryem sûresini benzer şekilde ez-
berlediği nakledilir. Hz. Peygamber hutbede ve nasihatlerinde
yoğun bir şekilde Kur’an okuyordu. Tüm bunlar onların Kur’an
ile hem hal olmalarını sağlıyordu. Tek tek erkeklere Kur’an öğ-
retildiği gibi kadınlara, çocuklara bu talim faaliyetinin yapıl-
dığını rivayetlerden anlamaktayız. Hatta Mekke döneminde
Habbab bin Eret’in, Hazreti Ömer’in bacısı Fâtıma’ya ve eşine
Kur’an okuduğu ve öğrettiğine dair meşhur hikâye hepimizin
malumudur.
- Kadınlardan hafız var mıydı?
- Ümmü Varaka diye bir kadından bahsedilir üstadım.
- Ümmü Varaka tamamını bilen değil herhalde.
-Onu bilmiyoruz hocam. O ana kadar inenleri bildiğini
söyleyebilir en azından.
Kur’an’ı iyi bilen olarak ve onu cem eden kişi olarak gö-
rülmektedir. Ve hatta geliyor Hz. Peygambere, ailesine imam-
lık yapma konusunda izin istiyor. Malumunuz, Şafiîlerde