Page 266 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 266
VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI 265
Bizim Yıldırım Beyazıt üniversitesinde bir sempozyum yapıldı
bu şahsiyetle alakalı. Bendeniz de onun Arapça yazmış oldu-
ğu bir tefsirinin tanıtımını yapmaya çalışmıştım. Eser otuz cilt
olacakmış. Şu anda yayınlanmak üzere. Adıyaman Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi dekanı Prof. Dr. Hüseyin Çelik bir Suriyeli
hoca ile tahkikini yapıyor. Eserin tahkiki bitmek üzere.
Şunu demek için bu şahsiyeti misal verdim. Arap olmayan
İsmail Turan gibi daha niceleri vardır ki Kur’an’ı böyle kısa za-
manda ezberleme imkânına sahip olabilmiştir. Hatta bugün bile
çevremizde benzer örnekleri duymakta ve görmekteyiz. Fotog-
rafik hafıza sahibi olan bir arkadaşımızı biliyorum. Onun da bir
ayda hafızlığını bitirdiğini bizzat kendisinden dinlemiştim. Yani
demem o ki, Arap olmayan insanlardan bile bu anlamda böyle
ezberlediği zaman unutmaması mümkün ise, evrenin sahibi tara-
fından seçilmiş bir Peygamber için onun 23 yılda Kur’an’ı ezber-
lemede bir sorununun olduğunu düşünmek muhal olsa gerektir.
Zaten Arapların vahyin indiği o dönemde özellikle hafızalarının
çok güçlü olmasıyla temayüz ettikleri yetmiş bin beyti ezberleyip
hiç unutmadıklarına dair kaynaklarda birçok misal vardır. Dola-
yısıyla vahyin Peygamber Aleyhisselam zamanında hıfzı/ezber-
lenmesi, zihinlerde/ belleklerde korunması önemli bir husustur.
Sahabenin kaynaklarımızda ifadesi ile kârî/kurrâ, hâmil/hamele,
sâhibu’l-Kur’an, ehlu’l-Kur’an ve Câmiu’l-Kur’an gibi ifadelerle
Kur’an’ı ezberleyenleri için kavramlar kullanılmıştır.
Buna göre kârî (çoğulu kurrâ), Hz. Peygamber’den nak-
ledilen Kırâat vecihlerini tarikleriyle bilen kimse demek-
456
tir. Ancak kimi kaynaklarda, Kur’ân’ı kısmen veya tamamen
456 Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü, s. 66; Karaçam, İsmail, Kırâat İlminin Kur’ân
Tefsîrindeki yeri ve Mütevâtir Kırâatlerin Yorum Farklılıklarına Ektisi, İFAV
Yayınları, İstanbul 1996, s. 79; Demirci, Vahiy Gerçeği, s. 199; Temel, Kırâat