Page 266 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 266

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          265

          Bizim Yıldırım Beyazıt üniversitesinde bir sempozyum yapıldı
          bu şahsiyetle alakalı. Bendeniz de onun Arapça yazmış oldu-
          ğu bir tefsirinin tanıtımını yapmaya çalışmıştım. Eser otuz cilt
          olacakmış. Şu anda yayınlanmak üzere. Adıyaman Üniversitesi
          İlahiyat Fakültesi dekanı Prof. Dr. Hüseyin Çelik bir Suriyeli
          hoca ile tahkikini yapıyor. Eserin tahkiki bitmek üzere.

              Şunu demek için bu şahsiyeti misal verdim. Arap olmayan
          İsmail Turan gibi daha niceleri vardır ki Kur’an’ı böyle kısa za-
          manda ezberleme imkânına sahip olabilmiştir. Hatta bugün bile
          çevremizde benzer örnekleri duymakta ve görmekteyiz. Fotog-
          rafik hafıza sahibi olan bir arkadaşımızı biliyorum. Onun da bir
          ayda hafızlığını bitirdiğini bizzat kendisinden dinlemiştim. Yani
          demem o ki, Arap olmayan insanlardan bile bu anlamda böyle
          ezberlediği zaman unutmaması mümkün ise, evrenin sahibi tara-
          fından seçilmiş bir Peygamber için onun 23 yılda Kur’an’ı ezber-
          lemede bir sorununun olduğunu düşünmek muhal olsa gerektir.
          Zaten Arapların vahyin indiği o dönemde özellikle hafızalarının
          çok güçlü olmasıyla temayüz ettikleri yetmiş bin beyti ezberleyip
          hiç unutmadıklarına dair kaynaklarda birçok misal vardır. Dola-
          yısıyla vahyin Peygamber Aleyhisselam zamanında hıfzı/ezber-
          lenmesi, zihinlerde/ belleklerde korunması önemli bir husustur.
          Sahabenin kaynaklarımızda ifadesi ile kârî/kurrâ, hâmil/hamele,
          sâhibu’l-Kur’an, ehlu’l-Kur’an ve Câmiu’l-Kur’an gibi ifadelerle
          Kur’an’ı ezberleyenleri için kavramlar kullanılmıştır.

              Buna göre kârî (çoğulu kurrâ), Hz. Peygamber’den nak-
          ledilen Kırâat vecihlerini tarikleriyle bilen kimse demek-
             456
          tir.  Ancak kimi kaynaklarda, Kur’ân’ı kısmen veya tamamen
          456  Cerrahoğlu,  Tefsir  Usûlü,  s.  66;  Karaçam,  İsmail,  Kırâat  İlminin  Kur’ân
              Tefsîrindeki yeri ve Mütevâtir Kırâatlerin Yorum Farklılıklarına Ektisi, İFAV
              Yayınları, İstanbul 1996, s. 79; Demirci, Vahiy Gerçeği, s. 199; Temel, Kırâat
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271