Page 264 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 264

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          263

          يحَلَاوَ كَيِّلَِإِ يضَقِيُ” “…Sen vahyin tamamı gelmeden aceleyle hüküm
                َ
                      َ
           ُ  ْ         ُ
                   453
          verme…”   ayetini bu bağlamda düşünerek yorumlamışlardır.
          Ancak ayetin bağlamı dikkate alındığında başka anlamlar üze-
          rinde de durulmuştur. Buna göre Hz. Peygambere bir konuda
          soru soruluyor. Sorulan soru karşısında Peygamber (s.a.v.) de
          biraz alelacele cevap vermeye kalkıyor. Onun sorulan soru ile
          alakalı bu telaşlı tavrı konusunda uyarılmaktadır. “Yani buna
          göre ayette denmek istenen “Ey peygamber! Sana biz bir konu-
          da bir kıssayı anlatıyorsak ki önceki sayfalarda Samiri’den Musa
          Aleyhisselam’ın kıssasından bahsediliyor. Acele etme. Bir bit-
          sin. Ondan sonra anlamadığın bir şey varsa yalvar ve “Rabb’im
          benim ilmimi artır”, de. Bu noktada biz sana destek olacağız...”
          kabilinden bir mana üzerinde de durulmuştur.  454


              Bu burada belirtelim ki her iki ayette  –ki hocamızın az önce
                                ِ
                          ِ
                    ِ
          okuduğu “هِِبِ  َ لِّجْعِتَلَ كَنَْاسَلَ هِِبِ كَِرحَتِ َلاَّ” şeklinde devam eden Kıyamet
                       َ ْ َ َ َ
                                    � َ ُ
                                  ْ
          sûresi’ndeki bu pasajların da konu olarak kıyamet sahnesi olması
          uygun düşüyor. Yani mahşer günü yüce mahkemede, ilahi divan-
          da panikleyen insana melekler, “Sen bunu bunu yapmıştın” diye
          sorduğunda inkârcı insanın psikolojik haline ayette bir vurgu var
          gibidir. Ayete verilen bu yorum, sûre bütünlüğü açısından daha
          uygun düşse de, İbn-i Abbas’tan gelen diğer rivayet ve buna dair
          yorum zayıf da olsa öne çıkmıştır.  Ancak konu hakkında Hz.
          Peygamber’in inen vahiy karşısında kendisine verilen teminatı
          ifade eden bir başka ayette bulunmaktadır. ‘Alâ sûresinde yer alan
          bu ayette “Biz sana okuyacağız, okutacağız. Sen unutmayacaksın/
                         455
          ۙىَسَنَتِ  َ لاَ َ فَ كَئِِرقِنَسُ”  d enmiş olması Hz. Peygamber’e teminat açı-
             ْ َ
            ٰ
                  َ ُ ْ ُ َ
          sından yeterli gibidir yani. Vahyin başlangıcı bağlamında belki
          453 Tâhâ:114.
          454  Benzer bir yorum için bkz. Abdülkadir vd. Yüce Kur’an ve Tefsirli Meali, s. 319.
          455 ‘Alâ:6.
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269