Page 261 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 261
260 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
gelmişti. Vahyin Hz. Peygamber’e gelişi ile alakalı bu üç ihti-
mali de zikreden Zürkânî, yaygın ve hâkim olan görüşün bu
son görüş olduğunu zikreder.
Bir de muhterem Hocalarım, vahyin nüzulünün Hz.
Peygamber’e üç aşamada indirildiği, önce Yüce Allah’tan
Levh-i Mahfuz’a, Levh-i Mahfuz’dan dünya semasına, dünya
semasından da yeryüzüne inzâli şeklinde bir görüşten kaynak-
448
larımız bahseder. Bu görüş zayıf da olsa İbn-i Abbas’a nispet
edilerek dillendirilmiştir. Buna göre Kur’an, Berat Gecesi’nde
Dünya semasına indirilmiş ve yeryüzünü de Kadir Gecesi’nde
perderpey inmeye başlamıştır. Ki bu durum da inzal ve tenzil
diye iki kavramla izah edilir. İnzal toplu iniş, tenzil de tedri-
ci olarak iniş. Bu da yirmi üç senelik bir zaman dilimi içeri-
sinde olmuştur. Yine Hayrettin Hoca’m ifade ettiler. Bu tenzil
ile parça parça indirilmiş olması -ki İsrâ sûresinde buna işaret
ِ
ٍ
449
edilir. İlgili âyette ثكُمِ يلِعِ سِانَلَا يَلِعِ هِئِرقِتَلَ …onu insan-“
ْ َ
ُ َ
lara ağır ağır okuyasın diye biz onu parça parça sana indirdik…”
denilmektedir.
Kur’an-ı Kerim’in zaten yirmi üç senelik zaman dilimi içe-
risinde inişi, insanların alıştığı birtakım yanlışlardan birden
kopamamaları nedeniyle yavaş yavaş bu hallerinden uzaklaş-
malarını ve onların eğitilmelerini sağlamış ve Kur’an-ı Kerim’i
hafızalarına almalarında kolaylaştıran bir unsur olmuştur. O
448 Bkz. Zerkeşî, Bedruddin Muhammed b. Abdillah, Burhân fî ulûmi’l-Kur’an,
Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, Beyrût 1957, I. 228.
449 Bkz. İsra:106. “ Biz bu Kur’an’ı insanlara geniş bir zamana yayarak daha iyi
hazmetmeleri) için kısım kısım açıkladık ve onu ihtiyaç oldukça perderpey
indirdik”.
Furkan, 32 “ Küfürde direnenler, “Kur’an toptan, bir defada indirilseydi, olmaz
mıydı” diyorlar. Oysa Biz Kur’an’ı senin kalbine iyice yerleştirmek için belli
aralıklarla parça parça indiriyoruz.”