Page 262 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 262
VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI 261
toplum ümmî bir toplum idi ve Hz. Peygamber de Kur’an’ın
ifadesiyle ümmî idi. Kur’an-ı Kerim buna birkaç ayetle işaret
eder. Ayette Yüce Rabbimiz, ümmi bir toplumun içerisinden o
peygamberin çıktığını zikreder. 450 Bu durum, onların vahiyle
buluşmalarında ve onu hafızalarına almalarında ayrı bir önem
arzder. Vahiyle alakalı kısaca bunları ifade etmiş oldum. An-
cak vahyin Hz. Peygamber tarafından nasıl alındığı ile alakalı
olarak bizler çok fazla bir şey bilemiyoruz. Bu alan bir yönüyle
gayba girmektedir. Bizler buna iman etmekle iktifa ediyoruz.
Kıymetli hocalarım, vahyin hıfzıyla/hafızlarda korunma-
sıyla alakalı benden konuşmam istenen şey ile alakalı olarak
şunları ifade edebilirim. Hz. Peygamber vahyi, Cebrail’den al-
dığında anında ezberliyordu. Ezberleyinceye kadar da Cebrail
ona belki onu tekrar ediyordu. Ve her yıl inen sûre ve ayetler,
o senenin Ramazan ayında Hz. Peygamber ile Cibrîl arasında
tekrar ediliyordu.
Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Aklıma takıldı da
Hz. Peygamber, âyetleri ezberliyordu. Ondan sonra da ezber-
letiyordu ve akabinde de yazdırıyordu filan deniyor ya. Bu ne
zaman başladı? Çünkü ilk vahiy geldiğinde ne olduğunu da
anlamamıştı.
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Yok yani bir çırpıda belki anla-
mamış, anlayamamış olabilir ama Cebrail vahyi indirdiği anda
artık eğer meleğin o anki tebliği bittiyse Peygamber anlamış-
tır. Yani tutup da Hz. Peygamber, “Bu vahiy bana geldi de ama
ne demek istiyor, ileride konuşuruz inşallah” kabilinden bir du-
rum değildir.
450 Bkz. A’raf: 157; Cum’a:2.