Page 262 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 262

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          261

          toplum ümmî bir toplum idi ve Hz. Peygamber de Kur’an’ın
          ifadesiyle ümmî idi. Kur’an-ı Kerim buna birkaç ayetle işaret

          eder. Ayette Yüce Rabbimiz, ümmi bir toplumun içerisinden o
          peygamberin çıktığını zikreder.    450  Bu durum, onların vahiyle
          buluşmalarında ve onu hafızalarına almalarında ayrı bir önem
          arzder. Vahiyle alakalı kısaca bunları ifade etmiş oldum. An-
          cak vahyin Hz. Peygamber tarafından nasıl alındığı ile alakalı
          olarak bizler çok fazla bir şey bilemiyoruz. Bu alan bir yönüyle
          gayba girmektedir. Bizler buna iman etmekle iktifa ediyoruz.

              Kıymetli hocalarım, vahyin hıfzıyla/hafızlarda korunma-
          sıyla alakalı benden konuşmam istenen şey ile alakalı olarak
          şunları ifade edebilirim. Hz. Peygamber vahyi, Cebrail’den al-
          dığında anında ezberliyordu. Ezberleyinceye kadar da Cebrail
          ona belki onu tekrar ediyordu. Ve her yıl inen sûre ve ayetler,
          o senenin Ramazan ayında Hz. Peygamber ile Cibrîl arasında
          tekrar ediliyordu.

              Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Aklıma takıldı da
          Hz. Peygamber, âyetleri ezberliyordu. Ondan sonra da ezber-
          letiyordu ve akabinde de yazdırıyordu filan deniyor ya. Bu ne
          zaman başladı? Çünkü ilk vahiy geldiğinde ne olduğunu da
          anlamamıştı.

              Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Yok yani bir çırpıda belki anla-
          mamış, anlayamamış olabilir ama Cebrail vahyi indirdiği anda
          artık eğer meleğin o anki tebliği bittiyse Peygamber anlamış-
          tır. Yani tutup da Hz. Peygamber, “Bu vahiy bana geldi de ama
          ne demek istiyor, ileride konuşuruz inşallah” kabilinden bir du-
          rum değildir.



          450  Bkz. A’raf: 157; Cum’a:2.
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267