Page 263 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 263
262 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Hani İlk vahiy ge-
liyor, sonra gelmiyor, bekliyor. Evet, anlamaya çalışıyor, yani o
süreç.
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: İlk Müslümanlarla birlikte ya-
zılmaya başlıyor. Taha sûresi Hz. Ömer’in Müslüman olduğu
dönemde yazılı olduğu anlaşılıyor. Çünkü Habbab b. Eret onu
kız kardeşine ve eniştesine okutup öğretiyordu. Muhtemelen
inen ayetler önce Hz. Peygamber tarafından bir şekilde talip
edilip öğrenilmiş ve sahabîlere öğretilmiştir. Yoksa başlangıçta
bazı ayetleri Hz. Peygamber’in ıskaladığı ve öğrenmediği gibi
bir durumu düşünmek doğru olmaz diye düşünüyorum.
Bir de Hz. Peygamer’e yapılan bir uyarı var Kıyâme
sûresinde: “O’na (Kur’ân-ı Kerim’i ezberlemeye), acele ederek,
O’nunla (Cebrail (A.S) ile beraber) dilini hareket ettirme. O’na
(Kur’ân-ı Kerim’i ezberlemeye), acele ederek, O’nunla (Cebra-
il (A.S) ile beraber) dilini hareket ettirme. Öyleyse O’nu okudu-
ğumuz zaman, artık O’nun (Kur’ân’ın) okunuşuna tâbî ol. Sonra
451
O’nun beyanı (açıklanması) muhakkak ki Bize aittir.” buyrulur.
Müfessirlerin büyük çoğunluğu yukarıda meali verilen bu üç
ayeti Hz. Peygamber’e gelen bir hitap olarak anlamışlardır. Bu
göre âyette, gelen vahyi unutmamak için aceleyle tekrarlama-
ya çalışan Hz. Peygamber’in bunu yapmamasına gerek olma-
dığı bildirilmiştir. Ancak bu ayetlerin kıyamet gününe ait bir
sahne olduğu, amel defterlerindeki günahları görünce kişinin
dilinin dolaşacağı ve telaşa kapılarak lafı eveleyip gevelemeye
452
başlayacağı bir durumu ifade edilmiştir. Benzer şekilde Taha
ِ
ِ
ِ
sûresinde yer alan “ ْ نِأَ لِّبََقَ نمِ ِ نِآرقِْلَابِ ْ لِّجْعِتِ َلاَّوَ ُ قَحَْلَا كَلِمْْلَا للّها يلَاتَفَ
ُ
ُ
َ
ْ ْ َ ْ َ َ ُ َ
451 Kıyâme:16-19.
452 Abdülkadir Şener-Cemal Sofuoğlu-Mustafa Yıldırım, Yüce Kur’an ve Tefsirli
Meali, İzmir 2020, s. 576.