Page 260 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 260

VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI          259

                                                  445
          “Bizler sadece Rabb’inin emriyle ineriz…”  diyor. Yani bizim
          buraya gelişimiz de izne tabidir. Bu izin olmadı mı benim sana
          gelmem mümkün değildir demiş olması ve bunun ayette de yer
          alması çok manidardır. Onun için Kur’an-ı Kerim, cumhurun
          kanaati olan üçüncü kanaate göre, Allah tarafından Peygambe-
          rine ne Cibrîl’in ne de Hz. Peygamber’in bir dahli olmayarak
          Levh-i Mahfuz’dan olduğu gibi indirilmiştir. Ulemânın genel
          kanaati bu şekildedir. Ben de bu kanaatin daha ihtiyata uygun
          olduğunu düşünüyorum. Yoksa Hz. Peygamber’e ayetinde “ولَوَ
                                                                   ْ

          ...لِّيُوَاَقَ ْ لأَا ضعِبِ َانَيِّلِعِ  َ لٍوقِتِ”   yani “Eğer o peygamber bizim adımı-
                              َ َ
                    َ
                          َ
                     ْ
                             َ
          za söylemediğimiz bir sözü isnat etseydi” şeklinde bir uyarı gel-
          mezdi. Hatta ayette yer alan “Yarın yapacağın bir şey için ben
                                                        446
          bunu yaparım deme! Allah izin verirse başka…”   şeklindeki
          uyarılar, Nebî’nin bütünüyle vahyin kontrolü altında olduğunu
          bize göstermektedir.
              Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Bunu destekleyecek bir
          kanıtta Hz. Peygamberin eşi hakkındaki ayet hocam!

              Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Evet muhterem hocam, ben de
          onu diyecektim. Hazreti Peygamber bir ay bekliyor. Bir ay hiç-
          bir şey yapamıyor, vahiy gelmiyor. Bir aydan sonra ayet iniyor
          ve Hz. Peygamber, “Müjde ey Aişe/Büşra Ya Ayşe! Rabbin seni
          temize çıkarttı” diyor.  Ama annemiz, sitemkâr bir vaziyette
          kendisine “Sana teşekkür etmiyorum ya Resulallah, Rabb’ime
          hamdediyorum diyor. Beni isnatlardan beri kılan, temize çıkar-
                                            447
          tan Rabbime hamdediyorum” diyor.  Buradaki incelik, vahyin
          inişi eğer Hz. Peygamber’in keyfine göre olsaydı, onu bir ay
          beklemesine gerek yoktu. Ama ilahi talimat bir ay sonrasında

          445   Bkz. Meryem: 64 “ايِّ ِ سَ َ نْ  َ كَبِرَّ  َ نِا َ كِ امِوَ  َ كَ ِ لََذَ نيِّبِ امِوَ انَ َ فَْلِ َ خَ امِوَ انَيُ ِ دَيَُأَ نيِّبِ امِ هَِلَ  َ كَِبِرَّ ِرمَِأِْبِ  َ لاَِّإِ  ُ لٍزَنَتَ َ نْ امِوَ”
                            ً  ُ َ  َ َ  َ ْ َ َ َ َ  َ َ َ ْ َ ْ َ َ ُ  � َ ْ  َ َ َ َ َ
                                ٍ
          446  Kehf: 23. “ادَ َ غَ  َ كَ ِ لََذَ  ٌ لِّ ِ عِا َ فَ ي ِ نِْإِ ءي َ شَ ِ لَ نَلَو ُ قِ َ تِ  َ لاَّوَ”
                               �
                      ً
                                    َ
                                         َ
                                  ْ
          447  Ahmet b. Hambel Müsned, VI. 97.
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265