Page 241 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 241
240 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
önce olan bir hadise. Orada yaşayanlar, görenler var. Dolayı-
sıyla ayet bunu ifade ediyor. Görmediniz mi? Fil ordusuna ne
yaptı “Elem yecal keydehüm fi tadlil” Müfessirlerimiz bu tu-
zağı Kulleys denilen bir kilise yaptırdığını, bir Arap’ın oraya
pislediğini, Ebrehe’nin bunun üzerine ordu hazırladığını, alt-
mış bin kişilik orduyu gönderdiğini söylüyor. Ama bu Ferahi
öyle demiyor. O diyor ki hacıların hac mevsiminden çıktıktan
memleketine gidecekleri sırada yorgun oldukları bir vaziyet-
te saldırmayı planlamıştı. Tuzağı buydu. Hacılar yorgun ola-
caklar geri dönemeyeceklerdi diyor. “ve Ersele aleyhim Tayran
Ebabil’i sona bırakalım. Takdim tehir yapıyor manada. Böyle
olabilir mi? Talebesi Emin Ahsen İslahi olur diyor. Delil ola-
rak da Nuh suresinde Nuh kavminin helak edilişinin duadan
sonra olması gerekirken duadan önce olduğunu söylüyor. Onu
biz sonraya bırakarak Farahi’nin yorumunu söyleyelim “termi-
him bi hıcaretin min siccil” Rema fiili lügatlarda hep böyle ge-
çer güç pazı kullanılarak bir güç, enerji sarf edilerek yapılma-
sı gereken bir iştir diyor Kuşların yukarıdan taşı bırakmaları,
“rema”ya girmez. O “elga”ya girer diyor. O bırakıyor diyor. Ama
burada bir güç var diyor. Bir güç ile bir şey yapıldı burada di-
yor. “Ve ersele aleyhim tayran ebabil” Diyor ki Ferahi altmış
bin kişilik orduyla yola çıktılar, yoldakiler siz nasıl Beytullah’ı
yok edersiniz diye karşı koydular. Üç beş kişi ölümü göze al-
dılar, ama Mekkeliler yaz ve kış ticaretleri buraya bağlı, yolla-
rı bile kesilmiyor. Haremi Şerif ’in sahipleri olduklarından do-
layı hiç savaşmadan dağlara çekilmeleri Arap örfüne, Arap’ın
onuruna, gururuna tamamen aykırıdır diyor. Arap tarihi ile de
tefsir ediyor sureyi. Buradan hareketle şu örneği vererek diyor
ki Mekkeliler dağlara çekildiler ve gerilla taktiği uygulayarak
savaştılar diyor. Ebrahe’nin ordusu Muhasıp denilen vadiye