Page 236 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 236
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 235
Maddi malzemenin, sahihliğinin teyidi açısından bu önemli
bir şey mi sizce?
Bir de, öteden beri mushaflar üzerine çalıştığınızı biraz bi-
liyorum. Bu bağlamda Taşkent Mushafını da incelediniz. Bu
konuda Rus oryantalistlerin de bir asırdan beri çalışmaları var.
Mesela Aleksey Şebunin bu mushafı inceledi. Bu süreçte Hz.
Osman’ın kandamlaları olduğu söylenen yaprakları kopartıp
derisi, boyası ve mürekkebi üzerinde karbon testleri gibi bazı
metodlar uygulayarak bazı bazı çıkarımlarda bulundu. Derinin
de, mürekkebin de, boyanın da sonraki dönemler ait olduğunu
ileri sürdü.
Prof. Dr. Hayrettin ÖZTÜRK: Çalıştı hatta geçti, bazı-
larının üzerinden mürekkeple geçmiş.
Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN: Geleceğim şey şu ki siz
kendiniz bir tarih tespit metodu bulamazsanız, ister karbon me-
todunu ister başka bir metodu uygulayın. Muhtemelen o meto-
du ortaya koyanların sonuçlarına varacaksınız. Başka bir metot
bulamıyor musunuz bunu teyit için? Çok teşekkür ederim.
“Bu arada Taşkent Mushafı ile ilgili şu tarihi bilgi notu-
nu da düşmek isterim: Bu nüsha hakkında yapılan yayınlar-
dan birisi, Orta Asya ve Kazakistan Müslümanları Dini İdare-
si başkan yardımcılarından Şeyh İsmail Mahdum (Satıyev)’in
kaleme aldığı Tarihu’l Mushafi’l-Osmani fi Taşkent (Dini İdare
yay. Taşkent 1391/1971) adlı eserdir. Yazar bu eserde Türkis-
tan Müslümanları için tarihi, dinî ve millî önemi büyük olan
Hz. Osman zamanında yazıldığı ileri sürülen Kur’an nüshası-
nın tarihini ve Çarlık döneminden o güne kadar başından ge-
çen olayları anlatmaktadır.