Page 236 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 236

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 235

          Maddi malzemenin, sahihliğinin teyidi açısından bu önemli
          bir şey mi sizce?

              Bir de, öteden beri mushaflar üzerine çalıştığınızı biraz bi-
          liyorum. Bu bağlamda Taşkent Mushafını da incelediniz. Bu
          konuda Rus oryantalistlerin de bir asırdan beri çalışmaları var.
          Mesela Aleksey Şebunin bu mushafı inceledi. Bu süreçte Hz.
          Osman’ın kandamlaları olduğu söylenen yaprakları kopartıp
          derisi, boyası ve mürekkebi üzerinde karbon testleri gibi bazı
          metodlar uygulayarak bazı bazı çıkarımlarda bulundu. Derinin
          de, mürekkebin de, boyanın da sonraki dönemler ait olduğunu
          ileri sürdü.

              Prof. Dr. Hayrettin ÖZTÜRK: Çalıştı hatta geçti, bazı-
          larının üzerinden mürekkeple geçmiş.

              Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN:  Geleceğim  şey  şu  ki  siz
          kendiniz bir tarih tespit metodu bulamazsanız, ister karbon me-
          todunu ister başka bir metodu uygulayın. Muhtemelen o meto-
          du ortaya koyanların sonuçlarına varacaksınız. Başka bir metot
          bulamıyor musunuz bunu teyit için? Çok teşekkür ederim.

              “Bu arada Taşkent Mushafı ile ilgili şu tarihi bilgi notu-
          nu da düşmek isterim: Bu nüsha hakkında yapılan yayınlar-
          dan birisi, Orta Asya ve Kazakistan Müslümanları Dini İdare-
          si başkan yardımcılarından Şeyh İsmail Mahdum (Satıyev)’in
          kaleme aldığı Tarihu’l Mushafi’l-Osmani fi Taşkent (Dini İdare
          yay. Taşkent 1391/1971) adlı eserdir. Yazar bu eserde Türkis-
          tan Müslümanları için tarihi, dinî ve millî önemi büyük olan
          Hz. Osman zamanında yazıldığı ileri sürülen Kur’an nüshası-
          nın tarihini ve Çarlık döneminden o güne kadar başından ge-
          çen olayları anlatmaktadır.
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241