Page 238 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 238
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 237
Asya’nın beş cumhuriyetinin Müslümanlarını birleştiren bir
dinî idare kurma yönünde karar alındı. Ayrıca, ittifakla, İşan
Babahan b. Abdülmecidhan dinî idare başkanlığına (müftülü-
ğe) seçildi (Şeyh İsmail Mahdum b. Sattı, “25 Seneh lil İdareti’d
Dîniye”, Muslims of Seviet East, 1969/1 (2), s. 3-4; Yusufhan
Şakirov, İslam: Akide, İbadat ve Hayat Tarzı, Taşkent, 1990,
132). Benzeri bir durumla yıkılmak üzere olan Sovyetleri pres-
teroika ve glastnost (yeniden yapılanma ve açıklık) politika-
sıyla kurtarmaya M. Gorbaçov (1986-1991) 1989’da Türkistan
Müslümanlarının desteğini alabilmek için uzunca bir süredir
Taşkent Milli Müzesi’nde tutulan Hz. Osman Nüshasını Dini
İdare’ye vermiştir.”
Prof. Dr. Hayrettin ÖZTÜRK: Bu yapılabilir. İnşallah
bunu değerlendireceğim. Tabii alanım siyer veya başka şey ol-
madığı için o aklıma gelmedi doğrusu ama bu yapılabilir. El
yazmaları içerisinde en eskiler, onu nereye kadar götüreceksi-
niz? Emeviler dönemine kadar götürebilirsiniz. Daha öncesi-
ne götürmek zor, ama en azından bu bize bir ışık tutabilir ve
bu konuda bir çalışma yapılabilir. Kendimize has bir metoda
gelince, evet, böyle bir metot geliştirmeliyiz. Böyle bir metodu
gerek Meşhet Mushafları üzerine çalışan gerek İngiltere’deki
bazı Pakistanlı, Hintli, Hint alt Kıtasında yetişmiş bazı âlimler,
ilim adamları. Yasin Tuttun bunlardan birisi. Bunlar kendileri-
ne göre bir metot geliştirmeye çalışıyorlar. Ama tam oturtmuş
bir sistemleri yok. Çünkü onlar da ister istemez oryantalistler-
den etkilenmişler. Çünkü bu işi hakikaten onlar başlatmışlar ve
çok iyi araştırma yapmışlar, imkânları da var. Adam bütün öm-
rünü sadece bir nüsha ya da bir varak için harcayabiliyor. Her
şeyiyle üzerinde duruyor, gidiyor, farklı nüshalarla karşılaştır-
malar yapıyor.