Page 237 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 237

236             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             Özetle, hemen ifade edelim ki Taşkent nüshası Rusların
         her sıkıştıklarında Müslümanları ika etmek için kullandıkları
         bir enstrümana dönüşmüştür. Rusya’nın Türkistan Genel Va-
         lilerinden Von Kaufman zamanında 1868’de Semerkand’ı iş-
         gal  edilince  söz  konusu  nüshayı  alıp  Petersburg’a  gönderdi-
         ler. Burada Rus oryantalistlerce üzerinde çalışmalar yapıldı. V.
         Lenin 1917 Bolşevik Devrimi sırasında Müslümanların des-
         teğini alabilmek için bu mushafı Tatar Müslümanlarına ver-
         di. Ancak Özbekler hep söz konusu mushafın kendilerine ait
         olduğunu ve kendilerine verilmesini istediler. Taşkent müftü-
         sü Zahiruddin A’lam, başkanlığında bir heyet Ufa’daki Mer-
         kezi Dîniye Nezâreti elinde bulunan söz konusu Kur’an nüs-
         hasını 18 Ağustos 1924 tarihinde Taşkent’e getirmiş ve büyük
         bir törenle Hoca Ahrar Camii’ne konmuştur (İsmail Mahdum
         Sattıyev, Tarihu’l Mushafi’l-Osmani  fi Taşkent,  30-31; “Hz.
         Osman Mushafları Hakkında”, Sovyet Şarkı Müslümanları,
         1981/3-4, 16). Bu olay bir yandan ülkede büyük sevince vesile
         olurken, öte yandan halkın gözünde Sovyet rejimini meşrulaş-
         tırmaya katkı sağlamıştır.

             Sovyet Rusya II. Dünya Savaşı sırasında sıkıştığından dini
         ve dindarları yanlarına almak istemişler ve bu siyaset çerçeve-
         sinde din özgürlüğünde yeni açılımlar yapmışlardır.  Türkis-
         tan cumhuriyetlerinden gelen 160 kişinin katılımıyla 20 Ekim
         1943’te Taşkent’te Orta Asya I. Ulema Kurultayı toplandı. Üç
         gün süren bu kurultaya, Ufa’daki Merkez Dîniye Nezâreti baş-
         kanı  Abdurrahman  Resulov başkanlığında  bir  heyet  katıldı.
         Böyle bir kurultayın düzenlenmiş  olması  bölgede büyük se-
         vinçle karşılandı. Kurultay esnasında Hz. Osman nüshasının
         Taşkent Tilla Şeyh Camii’nde ziyarete açılması toplantının et-
         kinliğini ve halkın coşkusunu iyice artırdı. Kurultay’da Orta
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242