Page 198 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 198
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 197
350
Biz burada önce Ferâhî sonra da diğer âlimlerin görüşlerini
eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutacağız.
3.1. Hamîduddîn Abdulhamid el-Ferâhî’nin Görüşü
Ferâhî konuyu, Kıyamet suresinin 16-19 ayetleri ışığında
değerlendirmektedir. Ayet şöyledir:
“(Ey Muhammed!) Onu (vahyi) çarçabuk almak için dilini
kımıldatma. Şüphesiz onu toplamak ve okumak bize aittir. O hal-
de, biz onu okuduğumuz zaman, onun okunuşuna uy. Sonra onu
351
açıklamak da bize aittir.”
Ferâhî’ye göre ayette geçen “cem” (toplamak) kelimesi çe-
şitli olaylar üzerine farklı tarihlerde indirilen Kur’ân ayetleri-
nin bir araya getirilerek toplanmasını ifade etmektedir. Ferâhî
diyor ki; Kur’ân’ın tertibi, düzeni ve toplanması bizzat Allah
(c.c.) tarafından yapılmış ve bu son haliyle Hz. Peygamber’e
okunmuştur. Hz. Peygamber’den de bu yeni kıraate uyması ve
eskisini terk etmesi istenmiştir. Ferâhî’ye göre bu ayetlerden çı-
kan sonuç şudur:
Birincisi; Kur’ân Peygamber (s.a.v.) hayatta iken bir ara-
ya getirilmiş ve belirli bir düzen içinde kendisine okunmuştur.
Eğer bu vaat Peygamber’in (s.a.v.) vefatından sonra gerçekleş-
tirilmiş olsaydı, “Biz onu okuduğumuz zaman, onun okunuşu-
na uy” ayeti bir anlam ifade etmezdi.
thesis submitted to the University of Wales Lampeter in fulfilment of the
requirement fort he degree of Doctor of Philosophy’: 2010), 36.
350 Hamîdüddîn el-Ferâhî, Tefsîru sûretü’l-Kıyâme min nizâmi’l-Kur’ân ve te’vîli’l-
Furkân bi’l-Furkân, 2. Baskı (Azamgarh: Dâire-i Hamîdiyye, 1403 h), 10-16.
351 Kıyâme, 75/16-19