Page 202 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 202
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 201
endişesinden kaynaklanmaktadır. Bu ayetler de Kur’ân’ın ayet
ve surelerinin bir tertip ve düzen içerisinde cem’ edileceği ko-
nusunda Peygamberi teskin etmektedir.
3.4. Metin ve Senet hakkında Eleştirel İnceleme
Shehzad Saleem, Kur’ân’da kullanılan cem’ tabirinin, İbn
Abbas’a atfedilen rivayette aktarılan açıklamalara uymadığı-
nı belirtmiş ve şöyle demiştir: Eğer mesele, rivayette geçti-
ği üzere, ayetlerin hiçbirinin kaybolmayacağı yönünde Pey-
gambere garanti vermekse, o halde neden Kur’ân bu amaçla
364
cem’ kelimesini kullanmış da hafaza ve qara’a kelimelerini
365
kullanmamıştır.
366
Ayrıca Shehzad Saleem, Şebîr Ahmed Ezher Mayratî’nin
bu rivayetin munkatı’ (kesik) olduğunu söylediğini ifade etmek-
367
tedir. Çünkü Kıyâmet Suresi Mekke’de inmiştir. Bu sure indi-
ğinde İbn-i Abbas henüz doğmamıştı. O halde bu rivayete nasıl
itimat edilebilir? Örneğin, Sa‘id ibn Cübeyir, İbni ‘Abbas’ın Pey-
gamberin dudaklarını oynattığı gibi dudaklarını oynattığını söy-
lemektedir. 368 Eğer bu süre indiğinde İbn-i Abbas henüz doğ-
madıysa bu sözleri nasıl söylemiş olabilir? Bu sözler ona yanlış
369
bir şekilde atfedilmektedir.
364 Â’lâ, 87/8 ayetinde “Onu Biz sana okutacağız ve sen unutmayacaksın”
buyurulmaktadır.
365 Saleem, Collection of the Qur’ân, 43.
366 Şebîr Ahmed Ezher Mayretî, Sahih-i Buhârî kâ mutâla’ah, 1. Baskı (Lahore:
Dâru’t-Tezkîr, 2005), 18-24. (Saleem, Collection of the Qur’ân, 43, 45’den
naklen).
367 Saleem, Collection of the Qur’ân, 45
368 Buhârî, el-Câmiu’s-Sahîh, 1/6 (no: 5); Müslim, el-Câmiu’s-Sahîh, 1/330 (no:
448); İbn Hacer, Fethu’l-bârî, 8/554.
369 Bkz. Ebû Nu’aym, el-Müsnedü’l-müstehrac ‘alâ sahîh-i Müslim, 2/68 (no:94)