Page 202 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 202

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 201

          endişesinden kaynaklanmaktadır. Bu ayetler de Kur’ân’ın ayet
          ve surelerinin bir tertip ve düzen içerisinde cem’ edileceği ko-
          nusunda Peygamberi teskin etmektedir.

              3.4. Metin ve Senet hakkında Eleştirel İnceleme


              Shehzad Saleem, Kur’ân’da kullanılan cem’ tabirinin, İbn
          Abbas’a atfedilen rivayette aktarılan açıklamalara uymadığı-
          nı belirtmiş ve şöyle demiştir: Eğer mesele, rivayette geçti-
          ği üzere, ayetlerin hiçbirinin kaybolmayacağı yönünde Pey-
          gambere garanti vermekse, o halde neden Kur’ân bu amaçla
                                                       364
          cem’ kelimesini kullanmış da hafaza ve qara’a  kelimelerini
                         365
          kullanmamıştır.
                                                                    366
              Ayrıca Shehzad Saleem, Şebîr Ahmed Ezher Mayratî’nin
          bu rivayetin munkatı’ (kesik) olduğunu söylediğini ifade etmek-
               367
          tedir.  Çünkü Kıyâmet Suresi Mekke’de inmiştir. Bu sure indi-
          ğinde İbn-i Abbas henüz doğmamıştı. O halde bu rivayete nasıl
          itimat edilebilir? Örneğin, Sa‘id ibn Cübeyir, İbni ‘Abbas’ın Pey-
          gamberin dudaklarını oynattığı gibi dudaklarını oynattığını söy-
          lemektedir.  368  Eğer bu süre indiğinde İbn-i Abbas henüz doğ-
          madıysa bu sözleri nasıl söylemiş olabilir? Bu sözler ona yanlış
                                   369
          bir şekilde atfedilmektedir.

          364  Â’lâ, 87/8 ayetinde  “Onu Biz sana okutacağız ve sen unutmayacaksın”
              buyurulmaktadır.
          365 Saleem, Collection of the Qur’ân, 43.
          366  Şebîr Ahmed Ezher Mayretî, Sahih-i Buhârî kâ mutâla’ah, 1. Baskı (Lahore:
              Dâru’t-Tezkîr, 2005), 18-24. (Saleem,  Collection of the Qur’ân,  43, 45’den
              naklen).
          367 Saleem, Collection of the Qur’ân, 45
          368 Buhârî, el-Câmiu’s-Sahîh, 1/6 (no: 5); Müslim, el-Câmiu’s-Sahîh, 1/330 (no:
              448); İbn Hacer, Fethu’l-bârî, 8/554.
          369  Bkz. Ebû Nu’aym, el-Müsnedü’l-müstehrac ‘alâ sahîh-i Müslim, 2/68 (no:94)
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207