Page 201 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 201

200             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             Eğer bu  rivayet doğru ise burada  Abdullah İbni Ab-
         bas, cem’den maksadın indirilen ayetlerin bir kitapta toplan-
         masını değil, Cebrail’in getirdikleri ile Peygamberin kalbin-
         de olanın bir araya getirilmesi yani hafızada ezberlenmesini
         kastetmektedir.

             3.3. Her İki Görüşün Değerlendirilmesi (Eleştirel Analiz)


             Ferâhî, bu ayetlerdeki cem kelimesinin parçalar halinde in-
         dirilen Kur’ân’ın bir araya getirilmiş ve düzenlenmiş son halini
         ifade ettiğini düşünmektedir. Diğer taraftan İbn Abbas’a atfe-
         dilen rivayete dayanan genel görüşe göre cem ifadesi Peygam-
         berin kalbine vahiy edilen kısmın var olan kısım ile bir araya
         getirilmesini ifade etmektedir.

             Cem’ kelimesi lügatlerde, “bir yerde olmayan şeyin bir araya
                                               362
         getirilmesi” anlamında kullanılmaktadır.  Cema’a kelimesinin
                                                                  363
         farklı çekimleri bu anlamda Kur’ân’da çokça kullanılmaktadır.
         Bir metne gönderme yapılarak kullanıldığında bu kelime sade-
         ce parçaların bir araya getirilmesi anlamını taşır.

             Peygamber’in burada dilini kımıldatma sebebi, Kur’ân;
         ümmeti için bir rehber olacağından onu özenle muhafaza etme

             Tefsîr, 1. baskı, (Beyrut: Dâru’l-kütübü’l-‘ilmiyye, 1999), 3/370; Celâleddîn
             ‘Abdurrahmân ibn Kamâleddîn Ebî Bekr ibn Muhammed ibn Sâbık ed-Dîn
             es-Suyûtî, ed-Dürrü’l-mensûr,  (Beyrut: Dâru’l-fikr, 1993), 8/348; Muhammed
             Bâkir el-Meclisî,  Bihâru’l-envâr  fi  âsâri’l-e’immeti’l-asâr,  l.baskı,  (Beyrut:
             Müessesetü’l-vefâ, 1404 h), 9/168; 18/248; 40/155; Saleem, Collection of the
             Qur’ân, 38.
         362  Ebû Bekr Muhammed ibn Hasan ibn Düreyd,  Cemheretü’l-lüga, 1. baskı
             (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘Ilmiyye, 1426 h ), 1/550; Muhammed ibn
             Mükerrem ibn Manzur, Lisânü’l-‘Arab, 1. baskı, (Beyrut: Dâr Sâdır, tsz.), 8/53;
             Saleem, Collection of the Qur’ân, 43-46.
         363  Örnek olarak bakınız: Âl-i İmrân, 3/25; Mâide, 5/109; Yûnus, 10/58; Kehf,
             18/70; Casiye, 5/16; Kıyâmet, 75/3; Hümeze, 104/2.
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206